Łódzka Kolej Aglomeracyjna i PKP Energetyka zawarły wieloletnią umowę na dostawy energii trakcyjnej z odnawialnych źródeł, co spowoduje, że łódzki przewoźnik jako pierwszy w Polsce będzie woził pasażerów dzięki zielonej energii. Porozumienie zawarte w ramach programu Zielona Kolej gwarantuje wolumen dostaw na poziomie 30 proc. w 2022 r. Osiągnięcie 100 proc. przewidywane jest na rok 2028.

Reklama

Energia trakcyjna ze słońca i wiatru

Obowiązująca od początku roku umowa to pierwszy taki kontrakt w Polsce. Dzięki niemu przewoźnik jest zasilany energią trakcyjną produkowaną ze słońca i wiatru.

Od 1 stycznia 2022 r. PKP Energetyka dostarcza Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej energię elektryczną pochodzącą z OZE. W tym roku udział zielonej energii wyniesie co najmniej 30% i co roku ma wzrastać o minimum 10%. W 2028 r. pociągi elektryczne ŁKA będą jeździć wyłącznie na energii pochodzącej z odnawialnych źródeł. Umowa obowiązuje przez siedem lat, z możliwością przedłużenia o kolejne trzy, a jej łączna przewidywana wartość to ponad 362 mln złotych.

źródło: PKP Energetyka

Pierwszy przewoźnik w Polsce

– Jesteśmy pierwszym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, który podpisał umowę na dostawy energii trakcyjnej z OZE, biorąc tym samym udział w realizacji sektorowego Programu Zielona Kolej. To wyraz naszej troski o środowisko naturalne – chcemy jak najefektywniej wykorzystywać energię i chronić klimat (…) – podkreśla Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej


Czytaj też: Powstaje Strategia Rozwoju Nowej Mobilności w Polsce


Program Zielona Kolej

Porozumienie zawarte pomiędzy ŁKA a PKP Energetyka to prawdziwy kamień milowy w realizacji Programu Zielona Kolej.

Zielona Kolej to zainicjowany i prowadzony przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK)  program przejścia branży kolejowej na zasilanie energią z OZE. Cele na kolejne lata to:  50% OZE do 2025 r., 85% – do 2030 roku, a docelowo – w 100%.  Realizacja Programu sprawi, że kolej będzie bardziej ekologiczna, co, jak zapewnia PKP Energetyka, wpłynie na wzrost konkurencyjności całego sektora. Realizacja Programu będzie stymulować inwestycje w OZE warte 6-10 mld zł do 2030 r.

Kolej prekursorem dekarbonizacji transportu

-Kolej pokazuje, że jest prekursorem dekarbonizacji transportu w oparciu o OZE. Dziękujemy naszym partnerom z ŁKA za otwartość i konsekwencję we wprowadzaniu realnych, prośrodowiskowych zmian w polskim sektorze kolejowym. Dostawy zielonej energii pozwolą na całkowicie neutralne klimatycznie przewozy, co bez wątpienia zwiększy atrakcyjność kolei dla pasażerów”– mówi Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka.

Kolej na OZE

Dzięki programowi Zielona Kolej w 2030 roku 2,5 TWh kolejowej energii trakcyjnej (85% całości zużycia) będzie pochodziło z OZE. Przełoży się to na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton. CEEK promuje także rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu oraz wykorzystanie instalacji fotowoltaicznych na terenach i obiektach kolejowych.

Rynek biogazu i biometanu – najnowszy numer:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: PKP Energetyka
zdjęcie: portalkomunalny.pl

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE