Śląsk bez węgla? Jak będzie funkcjonował? – tłumaczy Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolii.

Zielona transformacja na Śląsku w myśl nowych regulacji unijnych. Jaka jest rola GZM w tym procesie?

Reklama

Zielona transformacja wraz z procesami cyfryzacji, to najistotniejsze wyzwania społeczno-gospodarcze w ujęciu globalnym. Do kluczowych elementów Europejskiego Zielonego Ładu zalicza się przede wszystkim neutralność klimatyczną i związane z nią wycofywanie się z węgla. Wiąże się z ustanowieniem nowej polityki publicznej, przedefiniowaniem kierunków inwestycji. A także przemyślanych regulacji oraz właściwych strategii biznesowych. I to w kontekście nie tylko samej energetyki, ale wielu branż towarzyszących i wspierających ten proces.

To jest właśnie sposób myślenia i działania GZM. Z jednej strony gotowość do tego, by stopniowo upowszechniać innowacje, które mają szansę stawać się nowymi wiodącymi specjalizacjami naszego regionu. Ale z drugiej istotne jest dla nas, by te nieuniknione przemiany gospodarcze, spowodowane koniecznością zmiany dotychczasowych kierunków, zostały przeprowadzone jak najłagodniej. I to dla osób związanych zawodowo pośrednio lub bezpośrednio z wydobyciem i energetyką konwencjonalną.

Równie ważnym aspektem jest szeroko pojęte przeciwdziałanie i ograniczanie niskiej emisji. Strategicznym i priorytetowym jest dla nas rozwój transportu publicznego. Pierwszoplanowo chodzi o jego usprawnienie, ale celem jest budowa sprawnie działającego systemu zrównoważonej mobilności miejskiej, aby dzięki powiększającemu się wachlarzowi dostępnych ofert i środków transportu, mógł odpowiadać na potrzeby mieszkańców. Ograniczenie indywidualnego ruchu kołowego na rzecz komunikacji zbiorowej lub niemisyjnej, jaką jest Kolej Metropolitalna, nad której powstaniem pracujemy, pozwala na osiągnięcie wymiernych korzyści ekologicznych.


Oto mapa biogazowni rolniczych w Polsce!


Narzędziami wspierającymi te działania są dla nas również dwa realizowane przez nas programy dotacyjne – Fundusz Solidarności, którego celem jest dofinansowywanie inwestycji w gminach, aby wyrównywać ich poziom rozwoju społeczno-gospodarczego oraz Program na Rzecz Ograniczania Niskiej Emisji. Stopniowo i konsekwentnie dążymy do tego, aby jakość powietrza, którym oddychamy, ulegała ciągłej poprawie, a swoim standardem dorównywała tym europejskim.

Do niezbędnych działań dołączamy również te mające na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu oraz tworzenie atrakcyjnych miejsc pracy. Region GZM charakteryzuje się silnym przemysłem usługowym, informatycznym, wiele inwestycji lokowanych jest w Katowicach – naszej stolicy. Sama Metropolia jest doskonale skomunikowana. Dlatego liczymy na to, że branże związane sektorem zielonej gospodarki oraz efektywności energetycznej, będą znajdować miejsce do rozwijania się właśnie u nas.

Jak zrekompensować stratę węgla?

Będziemy mocno inwestować w innowacyjne technologie. W obszarze naszych zainteresowań – zwłaszcza w dobie wyzwań, jakie stawia przed nami transformacja energetyczna – jest wspieranie rozwoju technologii wodorowej. Wodór to paliwo przyszłości, które ma szansę zrewolucjonizować energetykę oraz transport zawodowy. Dlatego chcemy skoncentrować się na realizacji projektu Śląskiej Doliny Wodorowej, gdzie nauka spotyka się z biznesem, aby wypracowywać rozwiązania, które znajdą swoje zastosowania w rzeczywistych warunkach miejskich. Być może w niedalekiej przyszłości to właśnie w miastach GZM lokowane będzie know-how oraz zaplecza projektowo- produkcyjne ogniw paliwowych i autobusów wodorowych. Powstanie Śląskiej Doliny Wodorowej to również nowe miejsca pracy i szanse na nowe inwestycje.

Elektromobilność na Śląsku. Jak wygląda ta kwestia? Co Śląskie robi w kierunku elektromobilności?

Rozwój elektromobilności – bateryjnej lub wodorowej – nie jest już wyborem, a koniecznością. Można powiedzieć, że dla nas dość naturalną koniecznością, bo branża motoryzacyjna od lat jest podstawową naszej gospodarki regionalnej. W tym aspekcie Metropolia pełni niejako podwójna rolę. Jesteśmy klientem, bo kupujemy i zamawiamy nowe pojazdy, by m.in. unowocześniać naszą flotę pojazdów komunikacji miejskiej.  Planujemy przeprowadzić wspólne zamówienie ok. 80 samochodów elektrycznych, aby nasze samorządy dostosowały się wymogów ustawy o elektromobilnści. Jesteśmy również gospodarzem, gdzie tworząc, wspólnie z naszymi miastami i gminami, dogodne warunki, by technologie te mogły być u nas produkowane i rozwijane. Przyczynkiem tych zmian może być planowana – w Jaworznie, mieście bezpośrednio sąsiadującym z Metropolią GZM – powstanie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych IZERA.

Inwestycje w elektryczne pojazdy – jakie i dlaczego?

Na inwestycje te musimy patrzeć przez pryzmat kosztów i korzyści. Analizy te, przygotowywane na potrzeby ustaw o rozwoju elektromobilności w Polsce, pokazały, że bez systemów dotacyjnych w graniach ok. 85 proc. wartości danego zakupu, rozwój tych technologii mógłby być poza zasięgiem naszych możliwości. Te jednak systematycznie są ogłaszane i tylko w minionym roku jako Metropolii udało się nam pozyskać dofinansowanie zakupu 32 autobusów bateryjnych i 20 wodorowych.

Do tego swoje inwestycje indywidualnie realizują również przedsiębiorstwa komunikacyjne, które na nasze zlecenie obsługują linie autobusowe. W tej chwili we flocie Zarządu Transportu Metropolitalnego jest ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. W większości to autobusy na sprężony gaz ziemny (ok. 150), hybrydowe (ok. 40) i elektryczne.

Szacujemy, że po zrealizowaniu zaplanowanych dostaw i przy uwzględnieniu tych planowanych, o których dofinansowanie ubiegamy się m.in. w ramach programu Polski Ład (235 autobusów hybrydowych i CNG), wkrótce nawet co trzeci autobus wyjeżdżający na nasze drogi może być napędzany paliwem niskoemisyjnym. A jeśli w tym zestawieniu uwzględnione zostaną również tramwaje i trolejbusy, to wówczas nawet co drugi.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Źródło: 38 Content Communication
Zdjęcie główne: pixabay.com
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE