Mobilna stacja tankowania gazu ziemnego (LNG) lub skroplonego biogazu (bio-LNG) – taki innowacyjny pojazd powstaje w Trójmieście. Dzięki temu możliwe będzie zastosowanie LNG jako alternatywnego źródła energii na dużo szerszą skalę. W transporcie publicznym, zakładach produkcyjnych czy biurowcach. Stacja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
8 partnerów z Europy – 4 pilotażowe inwestycje
Prototypowa stacja paliw „na kółkach”, o zaledwie 3,5-tonowej dopuszczalnej masie całkowitej. Zbudują ją na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Lidera unijnego projektu Liquid Energy. Projekt realizuje 8 partnerów z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot jest jednym z nich. Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu.
Pierwsza taka stacja na świecie
Obecnie LNG lub bio-LNG transportują ogromnymi statkami. A następnie klasycznymi cysternami do przewożenia LNG, co wiąże się z dużymi ograniczeniami formalnymi i biznesowymi. Mobilna stacja ma zmienić system dystrybucji LNG i myślenie o nowych modelach biznesowych. Dzięki temu niewielkie ilości skroplonego bio-LNG lub LNG (do kilkuset litrów) będą przewożone od wytwórcy. Bezpośrednio z biogazowni, która ma skraplarnię lub ze stacji tankowania – do lokalnego odbiorcy.
– To absolutna nowość na rynku dystrybucji ciekłego metanu. Jako alternatywnego źródła energii – mówi Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego przy Uniwersytecie w Rostocku, jednego z niemieckich partnerów projektu Liquid Energy. – W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostanie zastosowany pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Powstanie mobilna stacja tankowania skroplonego metanu o temperaturze -163 °C, powstałego z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG).
Dzięki tej innowacyjnej technologii możliwe będzie zastosowanie LNG jako źródła energii na dużo szerszą skalę. Poprzez sprzedaż i dostarczanie małych ilości tego alternatywnego paliwa lokalnym, detalicznym odbiorcom. Jak np. zakłady transportu publicznego, małe jednostki pływające, małe zakłady produkcyjne czy biurowce.
Mobilna stacja tankowania gazu
– Dzięki temu, może zostać uwolniony potencjał (bio-)LNG. Dla tej części rynku, która do tej pory nie miała szans na korzystanie z tego źródła energii – dodaje Paweł Warszycki.
Przetarg na stworzenie tego innowacyjnego pojazdu do dystrybucji paliw LNG wygrało konsorcjum dwóch firm – Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH. Właścicielem stacji będzie Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jednakże będzie ona wykorzystywana w szerokim zakresie jako prototyp służący demonstracji możliwości technicznych. Prototyp mobilnej stacji tankowania paliw LNG ma powstać do końca czerwca 2022 r.
Liquid Energy i europejska neutralność klimatyczna
Dążenia UE do neutralności klimatycznej wymagają całkowitej przebudowy systemu energetycznego i jego infrastruktury do 2050 r. Jak wynika z założeń Europejskiego Zielonego Ładu m. in. metan może mieć zastosowanie jako paliwo alternatywne. Zwłaszcza biometan postrzega się jako źródło energii wspierające wysiłki krajów Unii Europejskiej w tym zakresie. Korzyści klimatyczne wynikające ze stosowania biometanu są podobne do tych związanych ze stosowaniem odnawialnej energii elektrycznej i syntetycznego oleju napędowego (e-paliwa). Wykorzystanie do produkcji biogazu lub biometanu odpadów poprodukcyjnych pochodzących głównie z produkcji rolniczej (gnojowica), rolno-spożywczej czy usług komunalnych może nawet spowodować tzw. ujemne emisje.
Mobilna stacja, realizowana w ramach projektu Liquid Energy będzie nie tylko innowacyjną i funkcjonalną formą dostarczania niskoemisyjnego, alternatywnego źródła energii, ale przyczyni się też do realizacji strategii energetycznej Polski, która zakłada między innymi wzrost udziału OZE we wszystkich sektorach gospodarki oraz gazu w miksie energetycznym (do 17-33 procent w 2030 r.).
OMGGS i Liquid Energy
Projekt Liquid Energy prezentuje możliwości, jakie daje wykorzystanie przede wszystkim skroplonego biometanu do produkcji czystej energii elektrycznej na potrzeby zasilania budynków, a także jako źródło napędu dla pojazdów. Ma on zachęcić do używania zielonych technologii, aby zmniejszyć zanieczyszczenie w regionie Morza Bałtyckiego. Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
OMGGS pracuje nad analizami, których celem jest zbadanie możliwości wykorzystania LNG i bio-LNG:
- jako zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji; Trolejbusowej w Gdyni), jako ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej),
- jako źródła wykorzystania odpadów do produkcji paliwa (dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku).
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!