W Korei powstała wyjątkowa ścieżka rowerowa. Liczy 32 kilometry i znajduje się po środku ruchliwej autostrady. Na całej powierzchni pokrywa ją dach z paneli solarnych.

 „Solarna autostrada rowerowa”

„Solarna autostrada rowerowa” to koncept nieoczywisty, ale możliwy do zrealizowania. W Korei Południowej, na środku autostrady biegnącej między miastami Daejon i Sejong na odcinku 32 km powstała solarna ścieżka dla rowerzystów, która jednocześnie chroni użytkowników przed słońcem i wytwarza energię.

Reklama

Holandia przetarła szlaki

Lokalizacja jest rzeczywiście nietypowa, ale idea stworzenia dachu z paneli słonecznych to przykład innowacyjnego wykorzystania zielonej energii. Nie jest to jednak pierwsza ścieżka rowerowa z wykorzystaniem instalacji fotowoltaicznej. Szlaki w tym zakresie przecierała holenderska SolaRoad – pierwsza na świecie ścieżka rowerowa wykonana z paneli fotowoltaicznych. Od koreańskiej autostrady solarnej różniło ją jednak to, że rowerzyści poruszali się po panelach, a nie pod nimi. To w dużej mierze spowodowało trwałe uszkodzenia instalacji i w efekcie 72-metrową drogę rozmontowano 25 listopada 2020 roku.


Czytaj też: Powstał nowy plastik, który rozkłada się w słońcu w tydzień 


Pod solarnym dachem bezpieczniej

W Korei natomiast rowerzyści jadą tunelem pokrytym przez „solarny” dach. To rozwiązanie korzystne ze względu na zwiększenie bezpieczeństwa uczestników drogi, którzy poruszając się pod ziemią, unikają słońca i kontaktu z pojazdami. Przede wszystkim jednak to doskonała metoda na wytwarzanie energii, która zasila oświetlenie autostrady i stacje ładowania pojazdów elektrycznych.

 „Solarna autostrada rowerowa” budzi nie tylko zachwyt

Mimo oczywistych pozytywów, jakie płyną z innowacyjnego koreańskiego rozwiązania, solarna autostrada rowerowa spotyka się też z krytyką. Negatywne głosy dotyczą między innymi konieczności wdychania spalin samochodowych czy jazdy w dużym hałasie, generowanym przez samochody poruszające się po „klasycznej” części autostrady. Jakkolwiek pod tym względem jazda rowerem nie może być postrzegana jak „zdrowy” środek transportu, trudno dyskutować z potencjałem, jakie mogłyby przynieść podobne rozwiązania w zakresie obniżania emisji CO2.

 

Rynek biogazu i biometanu

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

 

Źródło: Interesting Engineering

Zdjęcie: Janbaz Salehi/YouTube

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE