JENZ Chippertruck

Jakiś czas temu miałem możliwość dostarczenia rębaka samochodowego JENZ HEM 582 R do klienta na południu Niemiec. Po przebyciu ponad 550 km komputer pokładowy wskazywał średnie zużycie paliwa na poziomie 34,8 l/100 km przy średniej prędkości 78,9 km/h. Można powiedzieć, że po przeliczeniu na roboczogodzinę spalanie wynosi 27,6 l oleju napędowego, co obrazuje olbrzymią efektywność tej maszyny w odniesieniu do logistyki – mówi Uwe Hempen-Hermeier, dyrektor zarządzający JENZ GmbH i współwłaściciel fabryki.

JENZ dostarcza rębaki samochodowe, w różnych wersjach, już od 2006 roku. Od tego czasu maszyny są stale udoskonalane i wprowadzane są nowe rozwiązania, mające na celu osiągnięcie jak najwyższej wydajności przy zachowaniu jak niższych kosztów eksploatacji.

Gama produktów obejmuje sześć różnych typów rębaków, które mogą być zainstalowane na różnych podwoziach samochodów ciężarowych. W klasie lekkiej dostępny jest rębak HEM 540 R zainstalowany na dwuosiowym podwoziu samochodu ciężarowego wyposażonego w silnik o mocy 360 KM. Maszyna została wprowadzona na rynek pod koniec 2012 r. i staje się coraz bardziej popularna dzięki niskim kosztom zakupu oraz zaskakująco wysokiej wydajności.

Model 561 R jest produkowany nadal z taką samą jednostką napędową, ale ze względu na większy ciężar rębaka wymagał dodania dodatkowej, trzeciej osi. Najpopularniejszym rębakiem samochodowym nadal pozostaje model HEM 582 R lub jego następca HEM 583 R – z hydraulicznie napędzaną dmuchawą wyrzutową. Podobnie jak duży HEM 820 R, maszyny te wyposażone są w układ przeniesienia napędu, gwarantujący przeniesienie momentu obrotowego sięgającego nawet 8000 Nm. Zostały one zamontowane na wyjątkowo wszechstronnym trzyosiowym podwoziu typu 6×6 lub wyjątkowo zwrotnym podwoziu typu 6×6-4 i są napędzane silnikami o mocy do 540 KM.

– Chippertrucki pracują z powodzeniem na wielu wymagających rynkach europejskich, takich jak Niemcy, Austria, Szwajcaria, czy kraje skandynawskie – mówi Piotr Kafarski z firmy Profesjonalne Maszyny Leśne Sprzedaż i Serwis Sp. z o.o., dystrybutora JENZ w Polsce. – Cieszą się one dużą renomą wśród użytkowników. Wraz z producentem chcemy aby szerzej zagościły również w naszym kraju, szczególnie, że na tle konkurencji wyróżniają się także dużo niższą ceną zakupu. Najmniejsze modele można już kupić za niecałe 400 tys. EUR netto. W tym roku planujemy RoadShow prezentujące zalety takiego rozwiązania. O szczegółach będziemy informować na łamach „Magazynu „Biomasa” – dodaje.

KABINA

Zapomnij o kabinie samochodu ciężarowego i wsiądź do kabiny przyjaznej operatorowi. Duża przestrzeń i doskonały widok to standard w rębakach samochodowych JENZ. Kierowca nie musi opuszczać kabiny, aby operować rębakiem. Wystarczy przesiąść się z fotela kierowcy na fotel operatora, który zapewnia nieograniczoną widoczność na obszar roboczy maszyny. Wszystkie elementy obsługi są rozmieszczone ergonomicznie, a dodatkowe kamery umożliwiają obserwację miejsc trudno widocznych z fotela operatora. Kabina jest wygłuszona i klimatyzowana, co oznacza, że operator nawet po długim dniu pracy jest całkowicie wypoczęty. W wersji Cobra kabina jest unoszona i obracana.

PODWOZIE

Koncepcja rębaka samochodowego jest prosta i pomysłowa zarazem. Rębak został wyposażony w kompaktowe 2- lub 3-osiowe podwozie samochodu ciężarowego MAN oraz jest napędzany przez jego silnik. Taka konstrukcja nie wymaga dodatkowej jednostki napędowej. Dzięki temu zbudowano maszynę, która pod względem zdolności terenowych jest niemal tak dobra jak kombinacja ciągnik + przyczepa. W zależności od modelu dostępne są silniki o mocy 360, 480 lub 540 KM. Maszyna skonstruowana jest w taki sposób, aby była gotowa do pracy w możliwie najkrótszym czasie. Podczas pracy pojazd jest bezpiecznie podparty na podporach hydraulicznych, a drganie nie są przenoszone na operatora. Rębak samochodowy jest przystosowany do poruszania się z maksymalna prędkością 80 km/h, dzięki czemu jest ekonomiczny.

EASYGREEN

Wszystkimi funkcjami rębaka steruje się poprzez terminal EasyGreen – kontroler, który intuicyjnie prowadzi użytkownika przez wszystkie funkcje rębaka. EasyGreen stosowany jest we wszystkich maszynach JENZ, a menu główne zawsze jest takie samo, co ogranicza koszty szkolenia operatora do minimum. Terminal automatycznie podaje operatorowi informacje o błędach, a operator może wykorzystać te informacje do optymalnego ustawienia maszyny. Wszystkie dane mogą być kopiowane za pomocą złącza USB.

SILNIK

Zasada działania maszyny opiera się na fakcie, że rębak napędzany jest silnikiem samochodu ciężarowego. Przekazywanie mocy, w zależności od modelu, odbywa się na różne sposoby: w przypadku największych modeli moc przekazywana jest do rębaka poprzez napęd pomocniczy. Układ napędowy został zaprojektowany z myślą o przenoszeniu momentu obrotowego wynoszącego nawet 8000 Nm. To rozwiązanie zapewnia długą żywotność i umożliwia osiągnięcie dużej wydajności. W przypadku maszyn mniejszych rębak napędzany jest za pomocą napędu NMV. Jest to tańsze rozwiązanie, ale z pewnością wystarczające dla samochodów z silnikiem o mocy 360 KM. Dodatkową zaletą jest fakt, że napęd NMV może być w każdej chwili włączony lub wyłączony.

NAPĘD HYDROSTATYCZNY

Na życzenie JENZ oferuje do wszystkich swoich modeli napęd hydrostatyczny, który pozwala operatorowi na przejechanie maszyną wzdłuż mygły, bez konieczności przesiadania się na fotel kierowcy. Funkcje napędu są sterowane za pomocą dżojstików, a napęd rębaka nie musi być nawet odłączany. Funkcja ta może być aktywowana za pomocą panelu EasyGreen. Napęd hydrostatyczny pozwala poruszać się z prędkością 3,5 km/h.

ROTOR

Jeden z trzech typów rotora (otwarty, zamknięty lub Helix) pomaga na dostosowanie rębaka do zrębki, jaką chcemy otrzymać przy uwzględnieniu zrębkowanego surowca.

KONSTRUKCJA

Konstrukcja maszyny pozwala ograniczyć koszty eksploatacji do niezbędnego minimum. We wszystkich maszynach sito może być otwierane hydraulicznie, zapewniając swobodny dostęp do rotora, dzięki czemu można szybko przeprowadzić ostrzenie lub wymianę noży z pozycji stojącej. Sito można wymienić bez żadnych narzędzi. Wszystkie osłony oraz dmuchawa hydrauliczna są łatwo otwierane, ułatwiając prace konserwacyjne. Wszystkie części eksploatacyjne można łatwo skontrolować i w razie potrzeby wymienić. Kabina kierowcy jest hydraulicznie podnoszona, zapewniając łatwy dostęp do silnika oraz jego podzespołów.

CLEANFIX

Silnik musi być odpowiednio chłodzony we wszystkich warunkach i zapewniać zawsze pełną moc. Standardowa chłodnica szybko osiąga granice swoich możliwości. Rębaki samochodowe JENZ są wyposażone w system Cleanfix, w którym łopatki wentylatora są regulowane, zapewniając odpowiedni przepływ powietrza. W regularnych odstępach czasu łopatki wentylatora się obracają, powodując odwrotny przepływ powietrza, który czyści chłodnicę. Dodatkowa siatka o drobnych oczkach zatrzymuje większe zanieczyszczenia.

Producent: JENZ GmbH, www.JENZ.de

Dystrybucja w Polsce: Profesjonalne Maszyny Leśne Sprzedaż i Serwis Sp. z o.o., www.proml.pl

Materiał ukazał się w „Magazynie Biomasa” 05/2017

Zdjęcia: JENZ