W Finlandii realizują nowy projekt produkcji biogazu ze ścieków odprowadzanych przez statki towarowe.

Jak informuje BioenergyInsigt Baltic Sea Action Group (BSAG) współpracuje z wieloma firmami. W tym Gasum, nad nowym projektem Ship/t Waste Action. Polega ona na zamianie ścieków w biogaz, który będzie wykorzystywany jako paliwo przez sektor transportu ciężkiego.

Reklama

Pierwszą lokalizacją działań jest Port HaminaKotka, największy port w Finlandii, który rocznie odwiedza około 2500 statków towarowych.

Biogaz ze ścieków ze statków

– Chcemy zachęcić statki do odprowadzania ścieków w porcie – powiedział Suvi-Tuuli Lappalainen, kierownik ds. rozwoju w porcie HaminaKotka. – Nasze instalacje do odbioru i oczyszczania ścieków spełniają wymagania gospodarki o obiegu zamkniętym.

Regionalna firma wodno-kanalizacyjna Kymen Vesi oczyszcza ścieki odprowadzane przez statki towarowe w porcie HaminaKotka. Powstały w tym procesie osad ściekowy następnie przetwarzają na energię odnawialną w biogazowni Gasum.


Czytaj również: 10 kroków do wyjścia z kryzysu energetycznego


– Możemy osiągnąć nasz cel, jakim jest czystsze Morze Bałtyckie, jeden statek, jeden port i jeden kraj na raz – powiedziała Elisa Mikkolainen, dyrektor projektu w BSAG. -Potrzebujemy szerokiej współpracy, aby odnieść sukces w naszej misji.

Ścieki i odpady spożywcze zawierają między innymi składniki odżywcze, bakterie, tłuszcze, chemikalia i mikrodrobiny plastiku. Jeśli zostaną one zrzucone do morza, przyspieszają dwa z najgorszych problemów, z jakimi boryka się obecnie Morze Bałtyckie: eutrofizację i ubytek tlenu.

Biogaz ze ścieków ze statków na Bałtyku?

Na Bałtyku pływa około 2000 statków, a 95% to statki towarowe. Obecnie legalne jest odprowadzanie szarej wody, ścieków i mielonej żywności do morza. Statki pasażerskie, takie jak promy między Finlandią, Szwecją i Estonią, od lat dobrowolnie odprowadzają ścieki w porcie. Od 2021 r. przepisy Międzynarodowej Organizacji Morskiej zabraniają zrzutu nieoczyszczonych ścieków ze statków pasażerskich na Morzu Bałtyckim; nie ma podobnego rozporządzenia dla statków towarowych.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Źródło: BioenergyInsight
Zdjęcie: pixabay.com
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE