Odpowiedź na tak postawione pytanie, nawet powierzchowna, wymagałaby znacznie obszerniejszego opracowania, dlatego też w niniejszym materiale ograniczymy się do porównania produkcji energii elektrycznej i cieplnej w kogeneracji z produkcją biogazu „do sieci”.
Analiza dotyczy opłacalności z punktu widzenia inwestora, wyboru jednego z poniższych scenariuszy inwestycyjnych, z uwzględnieniem istniejącego systemu wsparcia operacyjnego dla produkcji energii elektrycznej w kogeneracji z biogazu rolniczego oraz hipotetycznego systemu wsparcia dla produkcji biometanu (cena referencyjna równa cenie gwarantowanej).
Świadomie pomijamy inne warianty, w szczególności dalszego procesowania biometanu do formy skroplonej (bioLNG) lub wysoko sprężonej (bioCNG), ponieważ nawet dla samego „zwykłego” biometanu analiza wskazuje, że z decyzjami należy wstrzymać się do ukształtowania systemu wsparcia operacyjnego z wyższą ceną gwarantowaną lub określenie przez regulatora wysokości opłaty zastępczej za niespełnienie obowiązku posiadania określonej ilości biometanu do produkcji biowodoru w celu realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego.
Oto mapa biogazowni rolniczych w Polsce!
W pierwszej połowie 2023 roku energia elektryczna wytworzona w danej instalacji odnawialnego źródła energii może korzystać z:
- systemu wsparcia świadectw pochodzenia (zielone certyfikaty);
- systemu wsparcia świadectw pochodzenia biogazu rolniczego (błękitne certyfikaty);
- systemu wsparcia w postaci ceny gwarantowanej (pokrycia salda ujemnego);
- aukcyjnego systemu wsparcia;
- rozliczeń prosumentów;
- rozliczeń ze spółdzielniami energetycznymi.
Z powyższych możliwości wybieramy system wsparcia z pkt. 3, jako z jednej strony jedyny dostępny dla nowych instalacji, a z drugiej jedyny tak naprawdę dobry i atrakcyjny operacyjnie.
Tabela 1 przedstawia aktualne dla 2023 ceny referencyjne dla różnych nośników energii z OZE i różnych wielkości tych instalacji. System wsparcia działa dla tych instalacji w przedziale od praktycznie 0 do 2,5 MW mocy zainstalowanej elektrycznej.
Przedstawione ceny referencyjne są cenami maksymalnymi dla ofert składanych na aukcjach ogłaszanych przez Prezesa URE co najmniej raz w roku, oddzielnie dla poszczególnych nośników energii.
Dla wytwórców energii elektrycznej z biogazu, biomasy oraz hydroenergetyki powyższe ceny mają dodatkowe znaczenie – są one odniesieniem do ustalenia wysokości cen sprzedaży w systemie wsparcia FiT/FiP.
Systemy wsparcia dla biogazu
System FiT8 polega na uzyskaniu przez wytwórcę uprawnienia do zawarcia ze sprzedawcą zobowiązanym umowy sprzedaży energii elektrycznej po stałej cenie, która stanowi 95% ceny referencyjnej. System ten jest przeznaczony dla instalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej mniejszej niż 500 kW.
System FIP polega na dopłacie do ceny rynkowej, czyli pokryciu 90% wartości tzw. ujemnego salda, które stanowi różnicę między ogłoszoną dla danej instalacji ceną referencyjną i rynkową średnią wartością sprzedaży energii elektrycznej.
System ten jest przeznaczony dla instalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 500 kW i nie większej niż 2,5 MW w przypadku instalacji biogazowych oraz hydroenergetycznych, lub nie więcej niż 1 MW w przypadku instalacji wykorzystującej do wytwarzania energii elektrycznej w tej instalacji OZE wyłącznie biomasę.
Stała cena zakupu podlega corocznej waloryzacji średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem z poprzedniego roku kalendarzowego, określonym w komunikacie Prezesa GUS, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
To tylko fragment artykułu. Cały przeczytasz w raporcie. Pobierz za darmo!
Raport Biogaz i Biometan w Polsce 2023
Wyślij link na adres:
Tekst: Marek Pituła, Polskie Stowarzyszenie Biometanu, prof. dr hab. inż. Jacek Dach, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Zdjęcie: shutterstock