Polskie porty od kilku lat odgrywają coraz mniejszą rolę w transporcie biomasy, a zwłaszcza pelletu. Jeszcze w 2019 r. Port Gdańsk przeładował ponad 36 tys. t biomasy, a Port Świnoujście ponad 76 tys. t. Obecnie statki z tym paliwem policzyć można na palcach jednej ręki. W Gdańsku to jeden na… rok. Jedynie w Szczecinie przeładowuje się biomasę.
W pierwszym półroczu br. w polskich portach spadła ilość przeładowywanych towarów – o ok. 8,65%. Najbardziej popularne są paliwa płynne, jak ropa naftowa czy gaz ziemny, które wyparły z rankingu węgiel i miał. Autorzy najnowszego raportu Actia Forum pt. „Port monitor. Wyniki przeładunków w polskich portach morskich w pierwszej połowie 2024 r.” wskazują dokładnie, co zmieniło się w przeładunkach.
– W polskich portach morskich wzrosty przeładunków miały miejsce w następujących grupach ładunkowych: zboże (+2,53%), drobnica (+2,96%) oraz paliwa płynne (+4,99%). Natomiast spadki wystąpiły we wszystkich pozostałych kategoriach: węgiel (-63,46%), ruda (-50,62%), inne masowe (-8,03%) oraz drewno (-19,57%) – podają autorzy raportu i dodają: – Przeładunki drewna w pierwszym półroczu 2024 r. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku spadły o 19,57%, do poziomu 268,1 tys. t. W 2023 r. przeładunek wynosił 333,1 tys. t, a w 2022 – 796,5 tys. t. Pierwsze półrocze 2022 stanowi jednak bardzo wysoką bazę, ponieważ przeładowano wówczas rekordowe wolumeny drewna.
Transport biomasy
Przeładunki w grupie ładunków, która najbardziej nas interesuje tzw. innych masowych, wyniosły 3 787,8 tys. t (-8,03%). Żaden z portów nie zanotował wzrostu w tym zakresie. A przypomnijmy, że ok. 12 lat temu Port Gdańsk szczycił się przeładunkiem 100 tys. t pelletu! Diametralną zmianę przyniósł czas pandemii. Według systemu, w 2020 oraz 2021 r. w Porcie Gdańsk nie było przeładunków biomasy.
– W 2022 r. w Porcie Gdańsk nie mieliśmy zarejestrowanych statków stricte z biomasą jako towarem. Jedyne, co można zaliczyć do tej kategorii, to pellet drzewny w ilości 2260 t i SRF – paliwo alternatywne w balotach w ilości ok. 2156 t – informuje Regina Stawnicka, rzecznik prasowy Portu Gdańsk. – W listopadzie 2023 mieliśmy jeden statek z biomasą tj. łupkami jądra palmowego PKS w ilości 8372 t, na Nabrzeżu Przemysłowym, u jednego z operatorów. W 2023 r. załadowano także na 6 statków, SRF – paliwo alternatywne w balotach w ilości 15 709 t – dodaje.
To tylko fragment artykułu. Cały przeczytasz w Magazynie Biomasa:
Tekst: Beata Klimczak
Zdjęcie: Shutterstock
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE