Warszawa zamierza w przyszłym roku utworzyć Strefę Czystego Transportu, która ograniczy wjazd do miasta najbardziej zanieczyszczającym powietrze pojazdom. Mieszkańcy mogą już się zapoznać ze wstępnym projektem. Przez najbliższe trzy miesiące potrwają konsultacje społeczne.
Zarówno obszar strefy, terminy jej wprowadzania, jak i wymogi oraz wyjątki dla wybranych grup osób czy pojazdów będą przedmiotem konsultacji społecznych, które rozpoczęły się 25 stycznia i potrwają przez najbliższe trzy miesiące.
Kraków strefą czystego transportu
Zaproszenie do konsultacji społecznych
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu jest poprzedzone konsultacjami. Wniosą cenną wiedzę potrzebną do opracowania finalnego kształtu uchwały. Dlatego, jak podkreślają przedstawiciele warszawskiego ratusza, zaprezentowana propozycja strefy nie jest jeszcze gotowym scenariuszem, a zaproszeniem Warszawiaków do dyskusji nad ostatecznym kształtem strefy.
— 87 proc. mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76 proc. chce powstania strefy czystego transportu. Warto również podkreślić, że utworzenie stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. jest jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Warszawa poważnie traktuje swoje zobowiązania zarówno wobec mieszkańców, jak i przepisów prawa, dlatego chcemy uruchomić strefę czystego transportu w stolicy w połowie 2024 roku – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Zanim to jednak nastąpi zapraszamy mieszkańców Warszawy do dyskusji na temat strefy czystego transportu. Chcemy poznać ich zdanie na ten temat konkretnych rozwiązań, które proponujemy – dodaje prezydent.
Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem email: sct@um.warszawa.pl lub przez formularz dostępny na stronie konsultacji. W najbliższych tygodniach odbędą się również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta. Harmonogram spotkań dostępny jest na stronie. Więcej informacji o SCT można uzyskać w serwisie Urzędu Miasta.
Strefa Czystego Transportu – etapy wprowadzania
Strefa Czystego Transportu będzie funkcjonować od lipca 2024 r. Obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Mianowicie będą to: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
W pierwszym etapie ograniczenie wjazdu dotyczyłoby pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane by były wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie.
Rada Miasta mogłaby też w przyszłości zdecydować o powiększeniu strefy – taka decyzja wymagałaby jednak wcześniejszych konsultacji z mieszkańcami.
Ciepło ze ścieków ogrzeje mieszkańców stolicy?
Przyczyny wprowadzenia Strefy Czystego Transportu
Stworzenie regulacji przez władze Warszawy to odpowiedź na postulaty dotyczące poprawy jakości powietrza, zgłaszane przez mieszkańców i mieszkanki. Temat ten podnoszony był wielokrotnie przez organizacje pozarządowe i ruchy społeczne zajmujące się zdrowiem i jakością życia w mieście. Wdrożenie strefy to także obowiązek władz Warszawy, wynikający z realizacji Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Mazowieckiego.
Z badania emisyjności pojazdów na warszawskich ulicach, dokonanego jesienią 2020 r. przez zespół naukowców z ICCT, wynika, że najwięcej zanieczyszczeń pochodzi od starszych samochodów, zwłaszcza tych z silnikiem Diesla. Pomiary blisko 150 tys. pojazdów wykazały, że samochody wyprodukowane przed 2006 r., choć stanowiły tylko 17 proc. floty, odpowiadały za 37 proc. emisji tlenków azotu (NOx) i 52 proc. emisji pyłów (PM).
W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce uchwałę o utworzeniu strefy na terenie miasta przyjął już Kraków — tam strefa w łagodnej wersji zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Własny projekt pod koniec grudnia 2022 r. zaprezentowały także władze Wrocławia.
Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: Serwis Urzędu Miasta Warszawa
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE