Kraków będzie pierwszym miastem w Polsce, które wprowadzi Strefę Czystego Transportu. To nie jedyna nowość. Strefa obejmie bowiem całe miasto.

Reklama

Strefa Czystego Transportu

Od lipca 2024 roku na terenie całego Krakowa obowiązywać będzie Strefa Czystego Transportu. Taką decyzję 23 listopada podjęła Rada Miasta. To innowacyjne rozwiązanie zarówno w Polsce, jak i w tej części Europy. Pierwsze zmiany wejdą w życie już w lipcu 2024 r. Natomiast nowe regulacje w pełnej formie zaczną obowiązywać dwa lata później.

– Wypracowaliśmy wspólnie z mieszkańcami, poprzez konsultacje i uwzględniając zgłaszane opinie interesariuszy, wersję, która była kompromisem. To optymalne rozwiązanie – mówi Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Strefa Czystego Transportu (w skrócie SCT) to popularne w całej Europie rozwiązanie. Stosowanie zakazów wjazdu dla niektórych pojazdów w pewne rejony miast wpływa na poprawę jakości powietrza. Mimo, że w Europie funkcjonuje już ponad 300 Stref Czystego Transportu, w Polsce Kraków dopiero przeciera szlaki w tej dziedzinie.

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu oznacza ograniczenie wjazdu najstarszym pojazdom, emitującym najwięcej zanieczyszczeń. Przeprowadzone w 2019 r. w Krakowie pomiary realnej emisji spalin wykazały, że wprowadzenie Strefy Czystego Transportu mogłoby znacznie zmniejszyć emisję szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu (NOx). Przyniosłoby to wymierne korzyści dla jakości powietrza i życia w Krakowie.

Szacuje się, że po 1 lipca 2026 r., w krakowskim powietrzu tlenków azotu może być mniej niemal o połowę niż w 2019. r. Spadek ilości pyłów będzie jeszcze większy – ma wynieść ok. 82 proc. To z powodu tych zanieczyszczeń stacja pomiarowa przy al. Krasińskiego ma wskazania najgorsze w Polsce. Ponadto badania pokazują jasno, że dzieci i młodzież mieszkające przy ruchliwych ulicach miały objawy astmy częściej niż ich rówieśnicy mieszkający dalej od arterii.


Czytaj też: W Krakowie pojadą elektryczne autobusy z Hiszpanii


Strefa Czystego Transportu w Krakowie

Projekt Strefy Czystego Transportu bazuje na badaniach ruchu wykonanych na krakowskich ulicach. Obszar krakowskiej Strefy Czystego Transportu pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta. Objęcie tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania. Im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza.

Uchwała przewiduje dwa etapy wprowadzenie SCT.

Do Krakowa nadal będzie można wjechać samochodami o różnym napędzie – pod warunkiem, że silnik spełnia odpowiednią normę emisji spalin.

  • pierwszy etap – wdrożenie SCT w Krakowie przypada na 1 lipca 2024 r. Wówczas do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie.

Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 r. będą tu podlegały jeszcze bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1. W przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 2.

Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom, czyli spełniające normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

  • drugi etap obowiązywania SCT zacznie się w lipcu 2026 r. i tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel), czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o minimalnej normie Euro 5.

Wyjątki

Uchwała przewiduje też kilka wyjątków. Pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1 marca 2023 r. nie będą objęte wymogami strefy – mówi dyrektor Łukasz Franek.

Dodatkowo od zakazu wjazdu i poruszania się po SCT zwolnione są pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Po mieście będą też bez ograniczeń mogły jeździć pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki.

Strefa będzie dotyczyła wszystkich pojazdów, także spoza Krakowa czy Polski.

Strefa Czystego Transportu może objąć w pierwszym etapie, tj. w lipcu 2024 r., zaledwie 2 proc. samochodów, które jeździły po Krakowie w grudniu 2021. Wymogów, które miałyby obowiązywać od 2026 r. na dzisiaj nie spełniłoby między 20 a 25 proc. samochodów (ok. 100 tys. zarejestrowanych w Krakowie), przy czym w roku 2026 tych pojazdów będzie jeszcze mniej, ponieważ cały czas ludzie zmieniają auta na nowsze.

Rynek BioLNG:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: kraków.pl

Zdjęcie: Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE