Krajowa produkcja bioetanolu nabiera tempa. Orlen planuje budowę instalacji do wytwarzania tego paliwowego komponentu, a rozpoczęte w br. zwiększenie blendingu z benzyną napędza zapotrzebowanie na rynku.
Od 1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych dostępna jest benzyna silnikowa 95 oktanowa o nowym standardzie, zawierająca do 10% biokomponentów (bioetanolu), tzw. paliwo E10.
Produkcja bioetanolu jako zysk na wielu poziomach
Celem wprowadzenia do obrotu tego paliwa było ograniczenie emisji CO2 pochodzącego z sektora transportowego, wzmocnienie bezpieczeństwa paliwowego państwa poprzez zmniejszenie zależności od importu surowców kopalnych, a także zwiększenie wykorzystania surowców rolniczych (głównie kukurydzy).
W I kwartale 2024 r. bioetanol wytwarzało 8 wytwórców biokomponentów. Łącznie wytworzyli oni ponad 100 tys. ton bioetanolu, co oznacza wzrost produkcji tego biokomponentu o ponad 26% w porównaniu do I kwartału 2023 r.
Czytam dalej: UOKiK sprawdził jakość paliw ciekłych w 2023 r. Najgorzej wypada diesel
Głównym surowcem do produkcji bioetanolu w I kwartale 2024 r. była kukurydza. Z ponad 260 tys. ton tego surowca wytworzono prawie 77 tys. ton bioetanolu. Kukurydza ta niemal w całości pochodziła od krajowych producentów rolnych.
Poza kukurydzą, do wytworzenia bioetanolu w I kwartale 2024 r. wykorzystano również 5 tys. ton destylatu z kukurydzy, a także ponad 194 tys. ton surowców odpadowych i pozostałości z przemysłu rolno-spożywczego (w tym destylatów wytworzonych z odpadów i pozostałości).
Wszystkie biokomponenty spełniały kryteria zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że były wytworzone z poszanowaniem ochrony środowiska i charakteryzowały się wymaganym ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych.
Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie
Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa
Źródło: gov