Po europejskich miastach przejeżdżają samochody ciężarowe w ramach Tour d’Europe 2025. Prezentowane tam pojazdy są napędzane HVO, etanolem i biometanem. Także IVECO wysłało w trasę swój flagowy model – S-Way zasilany bioLNG.
IVECO dołączyło do trasy, która rozpoczęła się w marcu w Madrycie. Dzięki 800 europejskim stacjom tankowania, na których dostępny jest biometan, udowodni, że na tym paliwie można zajechać naprawdę daleko.
Tour d’Europe 2025 – praktyczne testy
Inicjatywa Tour d’Europe 2025 obejmuje cały łańcuch wartości w branży motoryzacyjnej. Ma być sposobem na podnoszenie świadomości na temat roli paliw odnawialnych w osiąganiu celów neutralności klimatycznej. Trasa zakończy się w Brukseli, co ma pokazać europejskim decydentom rolę biopaliw w dekarbonizacji transportu.
– Poprzez udział w Tour d’Europe chcemy pokazać, że biometan jest praktycznym, gotowym do użycia rozwiązaniem dla transportu długodystansowego, oferującym bezkompromisową wydajność, konkurencyjny całkowity koszt posiadania (TCO) i znaczne zmniejszenie emisji CO2. IVECO S-Way sprawia, że ta możliwość staje się rzeczywistością dla naszych klientów. Zakończenie trasy w Brukseli jest wezwaniem do działania dla europejskich prawodawców, aby zapewnili odpowiednie uwzględnienie biopaliw w przepisach dotyczących CO2, ze względu na ich potencjał w zakresie dekarbonizacji logistyki transportu towarowego – powiedział Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development w IVECO.
Projekt, do którego włączyło się IVECO, potrwa do czerwca br. W takcie zostanie zaprezentowana technologia firmy Bosch – Digital Fuel Twin. To rozwiązanie polega na cyfrowej analizie paliw odnawialnych i generowanych przez nie emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw, a także zapewnia wymianę danych pomiędzy pojazdem i stacją paliw.
Ciężarówki zasilane odpadami
IVECO od dwóch dekad zajmuje się opracowywaniem napędów opartych o gaz ziemny w formie LNG i CNG. W dobie transformacji energetycznej działania zostały skierowane także w kierunku biometanowych odpowiedników tych gazów. To odnawialne paliwo jest idealnym równoważnikiem pomiędzy gospodarką obiegu zamkniętego i transformacją transportu. Wszystko dlatego, że biometan wytwarza się z odpadów organicznych, które w przeciwnym razie i tak uwalniałyby metan do atmosfery.
Czytaj też: Samochody Leroy Merlin będą tankować biopaliwo
Model S-Way LNG jest wyposażony w silnik xCURSOR 13 Natural Gas o mocy 500 KM firmy FPT Industrial. Jego zasięg to aż 1700 km. IVECO deklaruje, że oszczędność zużycia paliwa w tym modelu gwarantuję optymalizację kosztów posiadania (TCO).
Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa
Źródło: IVECO