Biometan, ze względu na swoje właściwości oraz uniwersalność, pozwala na dekarbonizację wysokoemisyjnych sektorów takich jak elektroenergetyczny, gazowy czy transportowy, a tym samym stanowi potencjalny filar w transformacji energetycznej Polski. Jego wykorzystanie w przemyśle nie tylko ogranicza emisję gazów cieplarnianych, ale również pozwala na utylizację szerokiego strumienia odpadów, których z roku na rok ciągle przybywa.
Inwestycje w biometan
Pomimo że biometan bez wątpienia mógłby okazać się rozwiązaniem wielu problemów, przed którymi w najbliższym czasie stanie polska gospodarka, w naszym kraju nadal nie zostały stworzone uwarunkowania prawne, które dałyby temu realne szanse. Co gorsza w porównaniu do krajów europejskich, które obecnie skupiają się na zwiększaniu produkcji biometanu, Polska z zerową produkcją, pozostaje daleko w tyle i w jak najkrótszym czasie musi od podstaw zbudować cały sektor.
Możliwości wykorzystania biometanu
Biometan, to inaczej uzdatniony biogaz, który może zostać wprowadzony do sieci gazowej. Aby tak się stało, musi spełnić parametry jakościowe dla paliw gazowych, które przesyłane są sieciami przesyłowymi i dystrybucyjnymi, szczegółowo określonymi w Rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 15 czerwca 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego.
Prawidłowo oczyszczony biometan, ze względu na właściwości chemiczne odpowiadające gazowi ziemnemu, może być wtłaczany do tych samych gazociągów, poprawiając tym samym efektywność energetyczną i zrównoważony charakter infrastruktury gazowej. Unia Europejska od lat promuje wtłaczanie biometanu do istniejących gazociągów, zostawiając jednak wprowadzanie szczegółowych uregulowań prawnych i technicznych do decyzji państw członkowskich.
W krajach takich jak Holandia, Niemcy czy Francja regularnie wykorzystywany jest on w gazownictwie, co w dużej mierze spowodowane jest odpowiednio dobranymi systemami wsparcia.
Oto mapa biogazowni rolniczych w Polsce!
Co więcej biometan z powodzeniem może być wykorzystywany również w przemyśle transportowym jako zamiennik paliw kopalnianych. Jego zastosowanie w tym sektorze nie tylko jest w stanie go zdekarbonizować, ale również jest szansą dla dużych koncernów paliwowych na spełnienie Narodowych Celów Wskaźnikowych. Biometan, aby mógł zostać wykorzystany jako paliwo do zasilania silników pojazdów musi zostać wcześniej sprężony do postaci bioCNG lub skroplony do bioLNG.
Pomimo że oba paliwa powstają z biometanu, wykorzystywane są w różnych typach pojazdów. BioCNG może być stosowany w pojazdach osobowych, natomiast bioLNG częściej używany jest jako paliwo do pojazdów ciężarowych, a nawet statków. Ocenia się bowiem, że ciężarówki zasilane LNG mogą mieć zasięg do 1600 km. Co więcej silniki, które do tej pory zasilanie były gazem ziemnymi nie wymagają żadnej modyfikacji i pracują tak samo dobrze przy użyciu bioCNG jak i bioLNG. To samo tyczy się stacji, na których takie pojazdy są tankowane.
Wszystko, co musisz wiedzieć o biogazie. Kliknij i sprawdź!
Możliwość zamiany CNG i LNG na ich odnawialne odpowiedniki powoduje, że oprócz budowy nowej infrastruktury, w transformacji energetycznej możliwe jest wykorzystanie tej już istniejącej. Wartym podkreślenia jest również fakt, że oba rodzaje paliwa mogą być transportowane na znaczne odległości, co w niektórych przypadkach może rozwiązać problem niewystarczającej chłonności sieci.
W przypadku szeroko zakrojonej produkcji biometanu (krajowy potencjał to ok. 8 mld m3 rocznie, ale już np. ukraiński to ponad 33 mld m3) i wtłaczania go do sieci gazowych, gaz ten może być wykorzystany do „zazielenienia” gazu ziemnego i w konsekwencji w zasadzie do wszystkich zastosowań, w których aktualnie wykorzystywany jest metan.
To tylko fragment artykułu. Cały przeczytasz w Magazynie Biomasa. Sprawdź poniżej:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!