Podróż koleją jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Dla pasażerów jest to jeden z powodów, dla którego wybierają jazdę pociągiem. Od czerwca PKP Intercity informuje podróżnych o śladzie węglowym.
Jaki ślad węglowy pozostawi twoja podróż pociągiem?
Ideą PKP Intercity jest propagowanie wśród pasażerów wiedzy na temat korzyści, jakie dla środowiska ma wybór pociągu. Spółka podkreśla też, jak ważne jest podróżowanie środkami transportu, które generują najmniej niekorzystny wpływ na środowisko. Kolejnym krokiem w strategii zrównoważonego rozwoju firmy jest przekazywanie pasażerom informacji na temat śladu węglowego. Od 2 czerwca 2021 r. podróżni sprawdzając połączenia czy kupując bilety na stronie przewoźnika mogą dowiedzieć się, jaki ślad węglowy pozostawi ich podróż pociągiem. Dzięki temu przekonamy się o ile korzystniejszy dla środowiska będzie wybór kolei, w miejsce innych środków transportu.
3 razy mniej CO2
Kolej emituje 3 razy mniej dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad 8 razy mniej niż lotniczy. W związku z tym okazuje się być najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. Zobrazować to może konkretny przykład. W przypadku podróży PKP Intercity z Warszawy do Wrocławia należy liczyć się z emisją na poziomie 11 kg dwutlenku węgla na pasażera. Natomiast w trakcie podróży samochodem jest to 41 kg i aż 98 kg podczas lotu samolotem.
– Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery – mówi Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.
Czytaj także: Powstała przeglądarka jakości powietrza
Świadomość ekologiczna rośnie
Okazuje się, że świadomość ekologiczna podróżnych jest coraz większa. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród podróżnych w marcu i kwietniu 2021 r., 86% pasażerów pociągów PKP Intercity postrzega kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. Według deklaracji pasażerów aż 51% z nich wybiera pociąg ze względu na aspekt związany z ekologią. Wynika z tego, że kolej może rzeczywiście stać się „zielonym transportem przyszłości”.
Nie tylko ślad węglowy
Wskazywanie śladu węglowego to nie jedyna aktywność spółki. PKP Intercity prowadzi działania, które mają doprowadzić do tego, by podróż składami przewoźnika stała się neutralna dla klimatu. Zainwestowano między innymi w montaż liczników zużycia energii w pojazdach, system wspomagający maszynistę w ekologicznej jeździe oraz panele fotowoltaiczne w 17 punktach utrzymania taboru. W bazach przewoźnika pojawiają się też myjnie z zamkniętym obiegiem z oczyszczalnią. Najważniejsze z punktu widzenia proekologicznego rozwoju kolei są intensywne inwestycje taborowe. W komunikacie przewoźnika czytamy:
„Spółka ogłosiła na początku 2021 roku kontynuację strategii taborowej do 2030 roku, w ramach której zainwestuje w nowoczesny tabor 19 mld zł. Plany wyznaczają za cele: ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 90% do 2050 r., podróże rozkładowe poniżej 500 km neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r. oraz kolej jako główny i najmniej emisyjny środek transportu zbiorowego. W efekcie inwestycji flotę przewoźnika zasilą m.in. nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2.”
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Źródło PKP Intercity, PKP Energetyka
Zdjęcie : PKP Informatyka
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE