Dyrektywy unijne, które nakładają na firmy obowiązek zmniejszenia emisji, a także rosnące ceny energii sprawiają, że pogodzenie ekonomii i ekologii jest bardzo trudnym wyzwaniem. Dlatego PKP Intercity od trzech lat wdraża działania, które pozwalają efektywniej wykorzystywać posiadane zasoby. Spółka inwestuje też w nowy tabor elektryczny i zaplecze techniczne.
Eco driving i eco parking
PKP Intercity wprowadza rozwiązania mające na celu zmniejszenie zużycie energii trakcyjnej. Przykładem takich działań jest program eco driving. Inicjatywa pozwala budować bazę informacji dotyczącą zapotrzebowania na energię na konkretnych trasach, w zależności od tego, w jaki sposób maszynista prowadzi skład.
– Dzięki eco driving wyłoniliśmy liderów wśród tych maszynistów, których sposób prowadzenia jest bardziej ekonomiczny od pozostałych. Bazując na ich doświadczeniu i umiejętnościach, przekazujemy ich wiedzę innym pracownikom – Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity realizuje również program eco parking dotyczący wykorzystania energii oraz zasobów ludzkich w miejscach, gdzie tabor przygotowywany jest do jazdy.
– PKP Intercity to docelowo 52 stacje postojowe, gdzie nasze składy kończą bieg. Tam właśnie musimy zorganizować proces przygotowania naszych maszyn, by był on najbardziej ekonomiczny – zaznaczył Krzysztof Świerczek.
Czytaj również: „Zielona” kolej atrakcyjnym miejscem pracy
Ekologiczne inwestycje PKP Intercity
PKP Intercity inwestuje także w nowy tabor elektryczny oraz zaplecze techniczne. Pomoże to w utrzymaniu balansu pomiędzy dbałością o środowisko a rosnącymi kosztami zużycia energii.
– Mamy coraz mniej sprzętu spalinowego. 85% urządzeń, które eksploatujemy, to tabor elektryczny. Inwestujemy również w odnawialne źródła energii i jesteśmy po montażu pierwszych takich instalacji – zaznaczył członek zarządu PKP Intercity.
Spółka realizuje modernizację bocznic kolejowych, dzięki czemu uda się ograniczyć zużycie energii cieplnej. W tym roku zaplanowano też oddanie do użytku trzech myjni nowej generacji, w pełni ekologicznych i zautomatyzowanych. Zostaną wyposażone w instalacje fotowoltaiczne.
Wszystkie inwestycje związane z modernizacją zaplecza są realizowane w oparciu o program przebudowy gospodarki energetycznej w PKP Intercity, który spółka przygotowała we współpracy z Politechniką Warszawską.
Rynek Biogazu i Biometanu
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: PAP MediaRoom
zdjęcie: Pixabay