To kolejny krok spółki ORLEN w stronę carbon capture. Niedawno podpisał z GAZ-SYSTEM list intencyjny w celu budowy rurociągu przesyłającego CO2 przez Polskę do miejsca składowania. Teraz przejął 50% udziałów w koncesji Polaris na Morzu Barentsa, stanowiącego jeden z projektów zakładających magazynowanie dwutlenku węgla off-shore.
Umowa koncesyjna
Grupa ORLEN przejmuje 50 proc. udziałów w koncesji Polaris na Morzu Barentsa, która będzie wykorzystywana do magazynowania dwutlenku węgla. To efekt umowy pomiędzy PGNiG Upstream Norway oraz właścicielem koncesji – firmą Horisont Energi AS. Transakcja przyczyni się do rozwoju nowej linii biznesowej koncernu związanej z odbiorem i zarządzaniem przemysłowymi emisjami CO2. Polaris to jeden z najbardziej zaawansowanych projektów magazynowania dwutlenku węgla na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.
Kongres Carbon Capture – zarejestruj się już dziś!
– Rozpoczynamy realizację kolejnego projektu, który umocni ORLEN na pozycji regionalnego lidera transformacji energetycznej. Wychwytywanie i magazynowanie CO2 będzie miało istotne znaczenie dla realizacji Polityki klimatycznej Koncernu. Pozwoli nam również zaoferować nowy rodzaj usług związanych z zarządzaniem emisjami dwutlenku węgla. W obliczu wysokich cen uprawnień do emisji CO2, magazynowanie CO2 będzie kluczowe dla utrzymania konkurencyjności niektórych gałęzi przemysłu w Polsce i innych krajach UE. Już teraz obserwujemy duże zainteresowanie możliwością skorzystania z tego rodzaju usług. Tym większe znaczenie ma dzisiejsza transakcja, dzięki której Grupa ORLEN obejmie udziały w koncesji Polaris na Morzu Barentsa, gdzie może być zatłaczany dwutlenek węgla. Projekt ten wzmocni nasze kompetencje i know-how w zakresie podmorskiego magazynowania CO2, które będziemy mogli wykorzystać również w Polsce – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Na mocy umowy pomiędzy PGNiG Upstream Norway (PUN) z Grupy ORLEN i Horisont Energi AS, PUN obejmie 50 proc. udziałów w koncesji Polaris i zyska status jej operatora. Pozwoli to wykorzystać jej doświadczenie z zakresu eksploatacji złóż zdobyte w trakcie ponad 15-letniej obecności na Norweskie Szelfie Kontynentalnym. Transakcja jest wynikiem listu intencyjnego podpisanego przez firmy we wrześniu tego roku i wymaga jeszcze zgód administracji norweskiej.
Carbon capture – czytaj więcej!
Magazynowanie dwutlenku węgla na Morzu Barentsa
Pojemność struktur geologicznych koncesji Polaris, przypadająca na udział PGNiG Upstream Norway, jest aktualnie szacowana łącznie na ok. 100 milionów ton dwutlenku węgla, co powinno umożliwić prowadzenie działalności magazynowej do 25 lat. Wstępny harmonogram zakłada, że w wypadku ostatecznego potwierdzenia zakładanych możliwości składowania zatłaczanie dwutlenku węgla mogło by się rozpocząć na przełomie 2028 i 2029 roku. Część magazynowanego CO2 będzie pochodziło z zakładu produkcji amoniaku, który Horisont Energi planuje uruchomić w ramach osobnego projektu pod nazwą „Barents Blue”. Pozostała część pojemności złoża będzie udostępniona podmiotom zewnętrznym.
– Projekt Polaris ma potencjał, aby przyczynić się do redukcji emisji na skalę przemysłową i świadczy o szybkim rozwoju branży CCS w Norwegii i Europie. Polaris odegra również integralną rolę w projekcie czystego amoniaku „Barents Blue” – mówi Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen, CEO Horisont Energi.
Czytaj też: Duński projekt zakłada wychwytywanie CO2 na dużą skalę
Jedyna droga do redukcji emisji
Wychwyt i magazynowanie lub zagospodarowanie CO2 to jedno z rozwiązań, dzięki którym ORLEN do końca 2030 roku ograniczy o 25 proc. emisje związane z działalnością rafineryjną, petrochemiczną i wydobywczą. Zgodnie ze strategią ORLEN, do 2030 r. koncern będzie miał możliwość magazynowania lub zagospodarowania 3 mln ton dwutlenku węgla rocznie. Potencjał ten zostanie wykorzystany nie tylko do zmniejszenia własnych emisji, ale także świadczenia usług zarządzania dwutlenkiem węgla (ang. carbon management) na rzecz podmiotów zewnętrznych. Korzystać z nich będą przede wszystkim branże, w których ze względów technologicznych nie ma możliwości ograniczenia emisji CO2. Są to m.in. cementownie, hutnictwo i przemysł chemiczny, zwłaszcza nawozowy. Innym przedsięwzięciem ORLEN związanym z zarządzaniem CO2 jest budowa terminalu morskiego do przeładunku CO2, które następnie będzie transportowane statkami i magazynowane pod dnem Bałtyku. Inwestycja ma być realizowana w ramach projektu ECO2CEE, który niedawno został wpisany na listę Projektów Wspólnego Zainteresowania Unii Europejskiej. Znajdują się na niej przedsięwzięcia o charakterze regionalnym, mające istotne znaczenie z punktu widzenia realizacji polityki energetycznej i klimatycznej Unii Europejskiej.
Norweski Szelf Kontynentalny jest jednym z kluczowych rynków zagranicznych, na których działa Grupa ORLEN. Dzięki rurociągowi Baltic Pipe koncern może dostarczyć do Polski ponad 8 mld m sześc. norweskiego gazu rocznie, z rosnącym udziałem własnego wydobycia. Do końca 2030 roku koncern chce zwiększyć produkcję gazu ze swoich norweskich złóż do ponad 6 mld m sześc. rocznie. W listopadzie tego roku PGNiG Upstream Norway zawarło transakcję kupna udziałów w KUFPEC Norway, dzięki czemu nabędzie udziały w 5 produkujących już złożach. Akwizycja pozwoli spółce zwiększyć produkcję gazu ziemnego do ponad 4 mld m sześc. rocznie od 2024 roku.
Biomasa i paliwa alternatywne
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Zdjęcie: pixabay
Źródło: ORLEN