Nowelizacja ustawy OZE z 17 sierpnia 2023 roku wprowadziła wiele zmian. Oto najważniejsze akty prawne dotyczące inwestycji.
definicję biometanu – gaz uzyskany z biogazu, biogazu rolniczego lub wodoru odnawialnego, poddanych procesowi oczyszczenia, wprowadzany do sieci gazowej lub transportowany w postaci sprężonej albo skroplonej środkami transportu innymi niż sieci gazowe, lub wykorzystany do tankowania pojazdów silnikowych bez konieczności jego transportu. Instrument wsparcia w postaci ceny gwarantowanej.
zasady prowadzenia działalności regulowanej w obszarze wytwarzania biometanu,
dwa osobne, jawne rejestry dla producentów biometanu – dla produkujących biometan z biogazu rolniczego rejestr prowadzony przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, dla producentów biometanu z biogazu innego niż rolniczy rejestr prowadzony przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki,
nowy system wsparcia dla producentów biometanu,
katalog dokumentów niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie produkcji biometanu i raportowania tej produkcji.
szereg rozwiązań, których celem ma być przyspieszenie i usprawnienie procesu inwestycyjnego w biogazownie rolnicze;
kryteria dot. lokalizacji biogazowni (na nieruchomości, do której tytuł prawny posiada podmiot prowadzący gospodarstwo rolne lub wykonujący działalność polegającą na produkcji artykułów rolno-spożywczych bądź produkcji wina lub moszczu, z czego pochodzić ma co najmniej część substratów dla tej instalacji);
kryterium mocy: w przypadku gdy przedmiotem działalności w tej biogazowni jest wytwarzanie:
a) energii elektrycznej – łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 3,5 MW,
b) ciepła – łączna moc osiągalna cieplna w skojarzeniu jest nie większa niż 10,5 MW,
c) biogazu rolniczego – roczna wydajność produkcji biogazu rolniczego nie przekracza 14 mln m3,
d) biometanu – roczna wydajność produkcji biometanu z biogazu rolniczego nie przekracza 8,4 mln m3;
kryterium substratów, którymi są dla biogazowni rolniczej:
a) produkty rolne oraz produkty uboczne rolnictwa, w tym odchody zwierzęce,
b) produkty z przetwórstwa produktów pochodzenia rolniczego i produktów ubocznych, odpady lub pozostałości z tego przetwórstwa, w tym z przetwórstwa i produkcji żywności, pochodzące z zakładów przemysłowych,
c) biomasę roślinną zebraną z terenów innych niż zaewidencjonowane jako rolne,
d) odchody zwierzęce pozyskane z działalności innej niż rolnicza.
ułatwienie w postaci zwolnienia z obowiązku zmiany przeznaczenia gruntów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jeśli przeznaczone były pod zabudowę związaną rolnictwem lub produkcją, lub magazynowaniem – jednak z trzema wyłączeniami:
a) ustalenia tego planu zakazują lokalizacji takich biogazowni rolniczych;
b) powierzchnia gruntów rolnych planowanych do przeznaczenia pod biogazownię rolniczą jest większa niż 1 ha;
c) zmiana przeznaczenia gruntów rolnych wymaga uzyskania zgody na zmianę zagospodarowania gruntów rolnych.
możliwość przyśpieszenia procesu budowy biogazowni rolniczej – niezależnie od istnienia lub ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, pod warunkiem że lokalizacja nie jest sprzeczna ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Rada gminy może też podjąć tzw. specuchwałę co do lokalizacji biogazowni. Inwestor jest zobowiązany do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy – występuje, za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta), z wnioskiem o ustalenie lokalizacji biogazowni rolniczej do właściwej rady gminy. Ta jest zobowiązana do wydania decyzji o warunkach zabudowy (pozytywnej lub negatywnej) w terminie 65 dni od złożenia wniosku, pod rygorem grzywny. Termin wydania pozwolenia na budowę skrócono do 45 dni.
ułatwienia w sprawie warunków przyłączenia – zgodnie z wprowadzonymi zmianami przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się dystrybucją energii elektrycznej jest obowiązane wydać warunki przyłączenia dla podmiotu uprawnionego w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku o przyłączenie do sieci – dotyczy to biogazowni rolniczej o mocy zainstalowanej elektrycznej nieprzekraczającej 2 MW.
biomasę w postaci odchodów zwierzęcych, słomy i innych, niebędących niebezpiecznymi, naturalnych substancji pochodzących z produkcji rolniczej lub leśnej,
inne substraty niezagrażające zdrowiu ludzi, zwierząt lub środowisku, z wyszczególnieniem przedmiotów lub substancji, które spełniają warunki uznania za produkt uboczny:
– biomasa roślinna pochodząca z utrzymania terenów zielonych, (…) niebędąca odpadami komunalnymi;
produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, w tym produkty przetworzone, objęte rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r., niebędące odpadami, (…);
płynne lub stałe substancje organiczne powstające w wyniku procesu produkcji biogazu rolniczego wyłącznie z substratów wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
przedmioty lub substancje, które spełniają warunki uznania za produkt uboczny, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz.1587, z późn. zm.), (…);
odpady wyłącznie pozyskane bezpośrednio od wytwórcy odpadów prowadzącego działalność określoną w art. 3 ust. 1 pkt 1, 4 lub 5 ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu (…).
(Szczegółowa lista substratów i ich kody stanowią załącznik do rozporządzenia).
Czytaj Akademię Inwestora Biogazowego:
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE