Trolejbusy i tramwaje wodne mogą być zasilane ekologicznym paliwem produkowanym m.in. z odpadów z gdańskiego wysypiska śmieci. W ramach międzynarodowego projektu Liquid Energy eksperci z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) sprawdzają możliwości wykorzystania skroplonego gazu (LNG) i biogazu (bioLNG) do produkcji czystej energii. Czas na zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem mniej emisyjnym i bezpieczniejszym dla klimatu – twierdzą specjaliści.
Prace nad upowszechnieniem zielonej technologii w metropolii prowadzone są w ramach międzynarodowego projektu Liquid Energy. Współpracują przy nim przedstawiciele uniwersytetów, parków naukowo-technologicznych, specjaliści z zakresu energetyki, transformacji ekologicznej i zielonego ładu, a także branży paliwowej z Niemiec, Polski i Litwy. Sprawdzają oni m.in. czy gdyńskie trolejbusy, gdańskie śmieciarki i tramwaje wodne mogą być zasilane ekologicznym zielonym paliwem ze skroplonego gazu.
– Polska odchodzi od paliw kopalnych, dlatego niskoemisyjne alternatywne źródła energii są pilnie potrzebne. Eksperci nie mają wątpliwości, że kluczową rolę w dekarbonizacji gospodarki odegrają tzw. zielone gazy, w tym biometan pozyskiwany z odpadów organicznych. Czas na zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem mniej emisyjnym i bezpieczniejszym dla klimatu – mówi Mariusz Sadłowski, koordynator ds. energetyki w OMGGS.
Oto mapa biogazowni rolniczych w Polsce!
W ramach projektu, eksperci z OMGGS analizują możliwości wykorzystania bioLNG, jako: zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni), ekologicznego paliwa do tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej) oraz jako źródła wykorzystania odpadów do produkcji paliwa (dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku).
Gdyńskie trolejbusy i śmieciarki na skroplony gaz Zdaniem ekspertów wykorzystanie paliwa bioLNG do zasilania sieci trakcyjnej gdyńskich trolejbusów to korzyści nie tylko ekonomiczne (biorąc pod uwagę obecny wzrost cen energii elektrycznej), ale również środowiskowe.
– Zasilanie sieci trakcyjnej przy wykorzystaniu agregatów kogeneracyjnych zasilanych bioLNG ma pozytywny efekt środowiskowy ze względu na brak emisji gazów cieplarnianych do atmosfery podczas spalania. W wyniku procesu skraplania bioLNG gaz jest oczyszczany m.in. z dwutlenku węgla oraz związków siarki, dlatego jest uważany za czyste paliwo – mówi dr inż. Alicja Lenarczyk, ekspertka OMGGS.
Dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku eksperci zaproponowali budowę stacji LNG do zasilania śmieciarek, ładowarek i koparek oraz uzupełnienie istniejącej już instalacji o zbiornik na bioLNG i stacje regazyfikacji.
To tylko fragment artykułu. Cały przeczytasz w Magazynie Biomasa. Sprawdź poniżej:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Tekst: Oprac. Redakcja
Zdjęcie: OMGS
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE