Wraz z Nowym Rokiem, na stacjach pojawił się nowy standard benzyny. Od teraz miejsce E5 zostanie zastąpione przez paliwo E10. To oznacza wyższą zawartość biokomponentów, a w konsekwencji mniejszą emisję gazów cieplarnianych i ograniczenie zużycia paliw kopalnych. W większości modeli motocykli nie będzie zauważalna żadna zmiana. Jest jednak wąskie grono silników, których lepiej nie zasilać nowym rodzajem benzyny. Sprawdź, o które modele chodzi.

Reklama

Motocykle na paliwo E10

O tym, jak sprawdzić, czy samochód jest kompatybilny z nowym standardem benzyny, pisaliśmy już wcześniej. Ministerstwo Klimatu i Środowiska dla poruszających się autami przygotowało specjalną stronę, jednak nie uwzględniono na niej motocykli. Z pomocą przychodzi tu jednak rząd brytyjski, który już wcześniej wprowadził paliwo E10 dla swoich obywateli oraz przygotował wyszukiwarkę podobną, jak w przypadku MKiŚ, jednak z uwzględnieniem jednośladów. Lista w języku angielskim dostępna jest pod adresem: link.


Czytaj też: MPEC Tarnów uzyskał decyzję środowiskową. W mieście będą produkować energię z odpadów


Generalnie większość pojazdów wyprodukowanych po 2000 roku powinna prawidłowo pracować, gdy zatankuje się je paliwem E10. W przypadku starszych motocykli pojawia się ryzyko uszkodzenia układów pomocniczych silnika, przewodów paliwowych, a także pomp i gumowych uszczelek. Warto zwrócić uwagę, że dla różnych marek ta data graniczna może się różnić. Przykładowo – brytyjska wyszukiwarka podaje, że KTM produkuje motocykle kompatybilne z E10 od 2000 roku wzwyż, jednak w przypadku marki Yamaha tankować można nawet 10 lat starsze motocykle, czyli produkowane od 1990 roku.

Nowa benzyna, stare silniki

Korzystanie z nowego rodzaju benzyny nie wymaga przygotowań od kierowcy. Głównym powodem, dla którego paliwo E10 pojawiło się na stacjach, jest dążenie do obniżenia emisji z sektora transportu. Dzieje się to poprzez dodanie 10% zamiast wcześniejszych 5% biokomponentu do każdego litra benzyny. Już od tego roku bioetanol konieczny do stworzenia mniej emisyjnego paliwa będzie produkowany w Polsce. E10 szacunkowo obniży emisje dwutlenku węgla o 750 tys. t rocznie, co porównuje się do usunięcia z dróg 350 tys. samochodów.


Czytaj też: ORLEN testuje asfalt pochłaniający zanieczyszczenia powietrza


Będąc posiadaczem pojazdu, który nie może być tankowany E10, nie trzeba załamywać rąk. Alternatywą nadal pozostaje benzyna 98-oktanowa, która bez zmian będzie dostępna na stacjach paliw.

Biomasa i paliwa alternatywne

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Zdjęcie: Freepik

Źródło: gov.uk

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE