Skuteczny rozwój branży biometanowej nie będzie możliwy bez przyjęcia korzystnych rozwiązań legislacyjnych. Obserwacja tych rozwiązań prowadzona przez Polską Organizację Biometanu (POB) pozwala na identyfikację trzech istotnych poziomów zmian prawnych dla biometanu, które wymagają dalszych prac umożliwiających rzeczywiste wprowadzenie tego odnawialnego gazu na polski rynek.
W 2023 dokonano nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii, w ramach której wprowadzono legalną definicję pojęcia biometan, jako szczególnego rodzaju paliwa gazowego, a także wprowadzono instrument wsparcia dla małych instalacji biometanowych (do 1 MW) w postaci stałej ceny zakupu dla biometanu wprowadzonego do sieci gazowej.
Adekwatnie do wymaganych nakładów inwestycyjnych oceniamy pozytywnie proponowany poziom wsparcia w postaci stałej ceny zakupu – 545 zł/MWh dla biometanu z biogazu rolniczego oraz 538 zł/MWh dla biometanu z innych rodzajów biogazu.
Krajowa strategia dla biometanu z określonym celem produkcji tego odnawialnego paliwa do 2023 roku pozytywnie wpłynęłaby na rozwój branży
Biometan może liczyć na wsparcie?
Korzystnie należy też ocenić sam okres wsparcia, który w stosunku do instalacji biometanowych wynosi 20 lat od rozpoczęcia sprzedaży biometanu, przy czym poziom stałej ceny zakupu będzie też podlegał stosownej waloryzacji o poziom inflacji, co dodatkowo stabilizuje zaangażowanie inwestorów w tego typu, niełatwe przecież, przedsięwzięcia inwestycyjne.
W tym miejscu trzeba jednak wskazać, że zgodnie z zapowiedziami MKiŚ, branża liczy na stosowne przedłużenie możliwości przystępowania od systemu wsparcia dla biometanu, który bez niezbędnych zmian skończy się już 30 czerwca 2024 r.
Liczymy również, że określenie na szczeblu unijnym – choćby w ramach pakietu REPowerEU – ambitnych celów w zakresie wytwarzania biometanu zmobilizuje ustawodawcę do wprowadzenia systemu wsparcia dla instalacji biometanowych powyżej 1 MW. Instrument wsparcia docelowo oparty będzie z pewnością na sprawdzonym już w krajowych regulacjach systemie aukcyjnym, jednak zdaniem POB jest szansa, aby w pierwszym okresie rozwoju branży biometanu notyfikować uproszczony mechanizm oparty na stałej cenie zakupu.
Ważne jest też, aby odpowiednio zadbać o kształt tych regulacji tak, aby nie miały one represyjnego charakteru w stosunku do wytwórców biometanu, którzy w trakcie eksploatacji tych instalacji muszą mierzyć się z licznymi wyznaniami natury operacyjnej i substratowej.
Kolejna kwestia to wprowadzenie gwarancji pochodzenia dla biometanu. Ten instrument wzmocni zarówno wytwórców biometanu (o sprzedaż tego typu gwarancji), jak i potencjalnych klientów w tym przemysł, który z pewnością liczy na możliwość wykazania się „zielonym” charakterem zużywanego paliwa gazowego.
To tylko fragment artykułu. Cały znajdziesz w naszym raporcie Biogaz i biometan 2024. Kliknij w link i pobierz:
Raport Biogaz i biometan w Polsce 2024
Wyślij link na adres email:
Tekst:
dr Marcin Trupkiewicz, ekspert ds. regulacji prawnych
Michał Tarka, dyrektor generalny Polska Organizacja Biometanu (POB)