Biometan jest skutecznym narzędziem w walce o zmniejszenie emisyjności sektora transportowego. Jak może to wyglądać w praktyce? O dostępnych i już wdrożonych w krajach UE rozwiązaniach z Marią Katarzyną Pieślą z ReFuels rozmawia Jolanta Kamińska.

Reklama

Od ponad 10 lat ReFuels działa na europejskim rynku jako dostawca paliw alternatywnych, w tym biometanu. Koncentrujecie się na dekarbonizacji sektora transportowego – dlaczego akurat na tej branży? Jaka jest oferta firmy?

Maria Katarzyna Pieśla

ReFuels jest obecnie wiodącym w Europie, w pełni zintegrowanym dostawcą w 100% odnawialnego biometanu. Od pozyskiwania, przez dostawę, aż po dyszę dystrybutora.

Wierzymy w wielopaliwową przyszłość, ale dziś to biometan jest jedynym technicznie, praktycznie i ekonomicznie osiągalnym rozwiązaniem dostępnym na dużą skalę. BioCNG jest szybką opcją dla operatorów flot. Ciężarówki CNG są masowo wykorzystywane w całej Wielkiej Brytanii, ponieważ operatorzy flot uznają bioCNG za najbardziej opłacalne i niskoemisyjne paliwo alternatywne. Dostępne i zmniejszające emisję gazów cieplarnianych o ponad 90% w porównaniu z dieslem.

W 2024 roku planujemy dostarczyć ponad 1 TWh biometanu do naszej rozległej sieci 13 stacji tankowania CNG Fuels w Wielkiej Brytanii zapewniając 90% udziału w rynku sieci stacji tankowania biometanu w tym kraju. Naszym ambitnym celem jest zwiększenie tej liczby do 30-40 stacji tankowania do końca 2026 roku, co stworzy zapotrzebowanie na biometan przekraczające 3 TWh (3 mln m3 biometanu) rocznie. To zaangażowanie w rozbudowę podkreśla naszą wiarę w przyszłość biometanu i naszą rolę w przyspieszeniu dekarbonizacji sektora.


BIOMETAN I INNE BIOPALIWA. SPRAWDŹ!


ReFuels oferuje długoterminowe umowy producentom biometanu. Nasza formuła cenowa jest zaprojektowana tak, aby pozostać odporną na wahania i zmienność rynku, pozostając jednocześnie wykonalną i opłacalną. Wierzymy w sytuację korzystną dla obu stron, gdzie zarówno producent, jak i kupujący korzystają z silnego rozwoju rynku i mają zrównoważony podział ryzyka.

Poprzez dobrze usytuowaną sieć stacji tankowania bioCNG dla transportu ciężkiego, dostarczamy biometan do głównych operatorów flot komercyjnych, wnosząc znaczący wkład w dekarbonizację sektora transportu i dostosowując się do ich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Branża transportu odpowiada obecnie za 25% wszystkich emisji w Europie, a ich redukcja okazuje się szczególnie trudna, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych. Jest to powód do niepokoju, a w celu rozwiązania tego problemu wprowadzono różne instrumenty, takie jak „Fit for 55” w UE i „Road to Zero”.

ReFuels to holenderska firma. Jak działa tamtejszy rynek gazów odnawialnych? Czy jest on ważnym elementem polityki energetycznej kraju?

Holandia ma 260 biogazowni i w 2022 r. wyprodukowała 2,418 GWh biogazu. Produkcja biometanu rośnie z roku na rok, a Holandia jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie.

Rozwój biogazu, a ostatnio także biometanu, rozkwitł dzięki polityce holenderskiego rządu. Wzrost produkcji zaobserwowano po raz pierwszy kilka lat po wprowadzeniu systemu feed-in-premium w 2003 r. w celu promowania zrównoważonego zużycia energii. Ta sama zasada była kontynuowana w kolejnych strategiach politycznych, a także w obowiązkowej rejestracji i certyfikacji gazu odnawialnego od 2015 r.

Holandia wyznaczyła sobie cel produkcji 2 mld m3 biometanu do 2030, wspierany przez „Klimaatakkoord”, a następnie wyszczególniony w „Routekaart Groen Gas”, który zakłada co najmniej 1,1 mld m3 „zielonych” gazów w ogrzewaniu gospodarstw domowych.

Nisko lub zeroemisyjny sektor transportu w oparciu o gazy odnawialne to wyzwanie nie tylko prawne, ale też infrastrukturalne – jak w praktyce wygląda możliwość stosowania biometanu w Holandii?

W 2022 w Holandii działały 82 instalacje biometanowe, a łączna produkcja biometanu wyniosła 2 419 GWh. Stanowiło to około 15% wzrost produkcji w stosunku do 2021 r. W 2022 r. 20% holenderskiego biometanu było wykorzystywane w transporcie. Obecnie cztery zakłady produkujące biometan wytwarzają bioCNG na miejscu, a w całym kraju działa ponad 170 stacji paliw. Szacuje się, że udział ten znacznie wzrośnie w nadchodzących latach, ponieważ kraj intensywnie inwestuje w produkcję bioLNG. Wraz z oczekiwanym oddaniem 7 nowych zakładów bioLNG w latach 2023-2025 Holandia jest na dobrej drodze, aby stać się jednym z wiodących producentów tego biopaliwa w Europie.

Dostawcy energii muszą mieszać zielony gaz od 1 sierpnia 2026 r. Obowiązek blendingu wzrasta corocznie, do ok. 20% gazu dostarczanego do obszaru zabudowanego w 2030 roku. Około 1,1 mld m3 „zielonego” gazu musi być produkowane w kraju. Obecnie holenderska produkcja wynosi około 250 mln m3. Dostawcy energii, którzy nie spełnią w/w warunków, mogą wykupić swój obowiązek, płacąc 450 EUR za tonę CO2.

Wraz z oddaniem siedmiu nowych zakładów bioLNG w latach 2023–2025 Holandia stanie się jednym z wiodących producentów tego biopaliwa w Europie

Dysponujecie własnymi stacjami tankowania bioCNG – nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale też innych krajach europejskich. Które z pani punktu widzenia są najbardziej perspektywiczne w odniesieniu do biometanu?

Od czasu zatankowania dwóch pierwszych dedykowanych ciężarówek CNG na naszej stacji w Leyland w 2016 r. rozwinęliśmy działalność i dziś dostarczamy biometan do ponad 1700 pojazdów ciężarowych z 80 flot klientów indywidualnych korzystających z naszych 13 ogólnodostępnych stacji tankowania w Wielkiej Brytanii.

Badaliśmy również możliwości joint venture w Estonii. Widzimy duży potencjał na rynkach wschodzących, takich jak Polska i Hiszpania, oraz na rynkach dojrzałych, takich jak Włochy. O tym, czy i który kraj jest obiecujący decyduje kilka kryteriów. Jednym z nich jest bezpieczeństwo dostaw biometanu do floty transportowej przez cały okres jej eksploatacji.

Innym jest wybór lokalizacji w oparciu o dostępność sieci gazowej. Kolejne odnoszą się do krajobrazu regulacyjnego danego kraju. Wspólnie z naszymi klientami analizujemy obecnie kilka opcji.

Od kilku lat aktywnie działacie na rynku polskim. Czy zaowocowało to konkretną współpracą?

Polska powinna inwestować w produkcję biometanu. Od kilku lat wiele się mówi i pisze na ten temat, ale instalacje wciąż nie powstały. Wielu potencjalnych producentów biometanu w Polsce, z którymi jesteśmy w bliskim kontakcie, nie może zrealizować swoich planów biznesowych. Nie ma pewności, czy dostępne będą pozwolenia środowiskowe lub budowlane, podłączenie do sieci, rządowe wsparcie produkcji lub długie umowy odbioru. Niemniej jednak jesteśmy pozytywnie nastawieni do polskiego rynku.

Jak musiałby się zmienić polski rynek biometanu, aby zacząć korzystać z rozwiązań oferowanych przez ReFuels?

Dostępność kapitału jest wyzwaniem, gdy koszty operacyjne i przychodowe biometanu mogą się znacznie różnić. Instalacje fermentacji beztlenowej (AD) silnie rozwinęły się w krajach z korzystnymi programami dotacji do produkcji biometanu. Jednak nie we wszystkich państwach zostało to przyjęte, ze względu na duże obciążenie podatników. Jednorazowe programy wsparcia kapitałowego mogą pobudzić budowę instalacji AD bez konieczności stosowania wspieranych przez rząd taryf gwarantowanych.

Systemy rynkowe, takie jak te w Wielkiej Brytanii, gdzie zanieczyszczający płaci, zapewniają zrównoważoną długoterminową strukturę gwarantując stałe przychody producentom biometanu. Taryfy gwarantowane nie zawsze powodowały boomy w budowie AD w Europie, dodatkowo koncentrują się wyłącznie na produkcji biometanu. Zrównoważona struktura, w której nagradzane są całkowite oszczędności emisji, doprowadzi do rozwoju najlepszych i najbardziej zrównoważonych instalacji i zachęci producentów do przetwarzania wysokoemisyjnych surowców, takich jak gnojowica, wdrażania zrównoważonego zarządzania odpadami pofermentacyjnymi i wychwytywania CO2.

Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj Magazyn Biomasa!

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE