Przemysł 4.0 to, w żołnierskim skrócie, kontynuacja transformacji technologicznej i organizacyjnej przedsiębiorstw, bazująca na inteligentnych systemach komputerowych i przeniesieniu większości procesów sterowania, analityki i kontroli na platformy internetowe. Proponowane przez Przemysł 4.0 rozwiązania znajdują swoje zastosowanie w energetyce i ciepłownictwie.

Reklama

Sektor elektroenergetyczny i ciepłowniczy, podobnie jak inne gałęzie przemysłu, potrzebuje rozwiązań Przemysłu 4.0. Szczególnie dziś – w dobie zmian infrastruktury przesyłowej, konieczności zwiększania udziału OZE i promowania rozproszonych źródeł energii. Funkcjonujące już na rynku inteligentne systemy oferują m.in. bieżące monitorowanie produkcji energii, elastyczne zakupy energii przez odbiorców indywidualnych, nowatorskie rozwiązania dla smart grid czy magazynowanie energii cieplnej.


Sprawdź: Innowacyjne rozwiązania w systemach sterowania firmy


Coraz większe, globalne zapotrzebowanie na energię wymaga zastosowania technologii i systemów, które sprostają temu wyzwaniu, ale w sposób zrównoważony, przyjazny lub neutralny dla środowiska. Przemysł 4.0 pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych i m.in. obniżenie zużycia energii, co przekłada się na wydajność przedsiębiorstw.

Co jest siłą napędową czwartej rewolucji przemysłowej?

  • transformacja cyfrowa oraz pogłębiająca się integracja pionowych i poziomych łańcuchów wartości. Pozwala to m.in. na zintegrowane planowanie i realizację zadań w czasie rzeczywistym;
  • transformacja oferty produktów i usług przy użyciu najnowszych technologii, np. inteligentnych czujników lub urządzeń do komunikacji. Np. Grupa Dalkia w Polsce tworzy mobilne aplikacje, które umożliwiają służbom technicznym zdalny monitoring i konserwację obiektów. Koncern wdraża również innowacyjne, energooszczędne rozwiązania, takie jak kogeneracja i wysokotemperaturowe pompy ciepła, dzięki czemu przemysł staje się coraz bardziej samowystarczalny i elastyczny;
  • nowe modele biznesowe skoncentrowane na optymalizacji interakcji z klientami.

Co zyskuje przedsiębiorstwo?

Przystosowanie przedsiębiorstw energetycznych i cieplnych do założeń Przemysłu 4.0 na pewno nie będzie proste. Technologiczne opóźnienia w tych sektorach są faktem, na co uwagę zwraca szereg raportów, np. Agencji Rozwoju Przemysłu z 2019 r. Paradoksalnie, to pandemia koronawirusa była w dużym stopniu bodźcem, który skłonił przemysł do przyspieszenia procesu technologicznej transformacji. Jak podkreśla Dawid Solak z Platformy Przemysłu Przyszłości, równie ważne co nowe technologie (np. Big Data, wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja, blockchain, chmura, IoT, druk 3D czy nowe generacje robotów przemysłowych) są też kompetentne kadry. Co zyska przedsiębiorstwo? Według ekspertów PwC korzyści są niekwestionowane:

  • większe przychody,
  • wzrost efektywności,
  • lepsze relacje z klientami,
  • zmiana kultury organizacyjnej firmy.

Wysoka konkurencyjność i presja na ceny energii raczej nie pozostawiają złudzeń, że pokonanie istniejących barier (infrastruktura, finansowanie, zdobycie nowych kompetencji) jest koniecznością, dla tych przedsiębiorstw z sektora energetycznego i cieplnego, które chcą funkcjonować w nowej, cyfrowej rzeczywistości.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Opracowanie: Redakcja
Zdjęcie: pixabay.com
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE