Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 25% całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 r. pochodziło z sektora transportu , z czego 71,7% z transportu drogowego. W ramach działań mających na celu redukcję emisji dwutlenku węgla. Aby osiągnąć neutralność klimatyczną, do 2050 r. musimy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 90%. W porównaniu z poziomem z roku 1990.
Jaka będzie przyszłość transportu?
Transport jest jedynym sektorem, w którym emisje gazów cieplarnianych wzrosły o 33,5% w ciągu ostatnich trzech dekad (lata 1990-2019). W segmencie samochodów osobowych i dostawczych producenci skoncentrowali się na transformacji w kierunku napędów elektrycznych zasilanych z technologii bateryjnej (BEV). Lub z cel paliwowych (FCEV), głównie wodorowych.
Na potrzeby tego artykułu skupię się jednak na drogowym transporcie ciężkim towarów, z trzech względów:
- 27% emisji CO2 w transporcie drogowym UE pochodzi od samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej);
- Polska jest liderem w segmencie międzynarodowego transportu drogowego towarów w Unii Europejskiej (transportujemy ponad 30% przewożonych ładunków), a nasze firmy przewozowe zatrudniające ok. 750 000 osób wytwarzają 6% PKB polskiej gospodarki;
- transport ciężki powyżej 12 ton dopuszczalnej masy całkowitej opiera się prawie w 100% na oleju napędowym (popularnym dieslu) i jest numerem 1 w emisji tlenków azotu NOx, które powodują rocznie przedwczesną śmierć ok. 50 tys. Europejczyków.
Istnieją jeszcze dwa bardzo ważne fakty, które trzeba znać analizując transformację energetyczną ciężkiego transportu drogowego towarów (HDV – pojazdy powyżej 12 ton dmc).
- obowiązki nałożone na producentów pojazdów ciężkich;
- obowiązki nakładane na przewoźników.
Możemy więc śmiało mówić o działaniu i odpowiedzialności całego sektora. Z jednej strony UE nałożyła obowiązki na producentów pojazdów, w interesie których będzie zachęcanie przewoźników do zakupu pojazdów niskoemisyjnych. Z drugiej strony sami przewoźnicy będą zobligowani do wymiany taboru na niskoemisyjny poprzez konieczność raportowania śladu węglowego.
Oba te działania mają oczywiście wspomóc cel nadrzędny, jakim jest dążenie do osiągnięcia neutralności klimatycznej UE w 2050 r. 14 lipca 2021 Unia Europejska ogłosiła pakiet ,,Fit for 55”. Nowym celem pośrednim w dążeniu do osiągniecia neutralności klimatycznej w 2050 r. jest osiągnięcie 55% redukcji CO2 (wcześniej było 40%) do 2030 r. względem poziomu emisji z roku 1990.
W pakiecie znajdą się m.in.:
- reforma obecnego systemu handlu emisjami (EU ETS), tzw. mini ETS, czyli objęcie nowych sektorów gospodarki uprawnieniami do emisji (w tym transport lądowy);
- cło węglowe na granicy UE, które ma wzmocnić konkurencyjność unijnej gospodarki względem państw bez polityki klimatycznej;
- wyższe cele OZE w UE;
- bardziej surowe normy emisyjne dla sektora transportu lądowego.
Poza tym, wszyscy przewoźnicy transportu towarów będą się spotykać już w najbliższych trzech latach z nowymi zagadnieniami, które są bezpośrednio powiązane z ochroną środowiska i przejściem na paliwa alternatywne.
Cały artykuł przeczytasz w naszym raporcie. Pobierz za darmo poniżej:
2022 Raport Biogaz w Polsce
Wyślij link na adres: