Polska firma z sektora budownictwa drogowego zakupiła niskoemisyjny ciągnik IVECO X-WAY. Ciężarówka może być zasilana skroplonym gazem ziemnym lub biometanem. To element szerszej strategii i kolejnych wymogów.

Reklama

Przez 30 lat istnienia na rynku firma WŁODAN zrealizowała blisko 3000 km dróg. Teraz lider wytycza kierunek dekarbonizacji floty pojazdów.

Wymóg obniżania emisji

Transformacja to już nie wybór, a konieczność. Dla polskiego przedsiębiorstwa to kwestia utrzymania swojej pozycji rynkowej.

– Zakup pojazdu wykorzystującego technologię LNG jest związany z wymogami zapewnienia szeroko rozumianej elektromobilności w zamówieniach publicznych, obowiązującymi przy udziale w przetargach publicznych. Mówiąc wprost: wykonawca realizujący zamówienie publiczne musi wykorzystać do tego celu określoną liczbę pojazdów zasilanych ekologicznym paliwem, do czego zalicza się także gaz ziemny – wyjaśnia Łukasz Włodarczyk, wiceprezes WŁODAN.

Obecnie to, z jakich pojazdów zbudowana jest flota, może mieć wpływ na powodzenie w przetargach.

– Dla nas ciągnik IVECO X-WAY to element konkurencyjności w stosunku do innych podmiotów, które także działają na rynku zamówień publicznych – mówi Łukasz Włodarczyk.


10. Kongres Biogazu – sprawdź!


Liczba wyzwań stojących przed przedsiębiorcami z sektora budownictwa będzie się piętrzyć. Obniżania emisji będą oczekiwać także odbiorcy usług.

– Jako firma budowlana dbająca o środowisko, posiadamy strategię dekarbonizacji i ograniczania emisji CO2. Niedługo pojawi się dla nas kolejny obowiązek w związku z rozporządzeniem CPR 2 dotyczącym producentów wyrobów budowlanych. Zmienia ono podejście do wprowadzania takich materiałów do obrotu. Od teraz konieczne będzie deklarowanie właściwości użytkowych w zakresie zrównoważonego charakteru wyrobów budowlanych, a także w realizacji tzw. zielonych zamówień publicznych – tłumaczy wiceprezes WŁODAN.

Zmiana spowoduje, że wykorzystywane materiały budowlane będą musiały spełniać wymogi, które pozwolą na realizację celów środowiskowych. Aby to ocenić stosuje się metody obliczania zrównoważenia środowiskowego wyrobów budowlanych w deklaracjach środowiskowych – są to tzw. charakterystyki środowiskowe wyrobu. Ich elementem jest ochrona środowiska w ramach łańcucha dostaw, do czego zalicza się transport.

LNG czy bioLNG?

Jak informuje IVECO, zakupiony przez WŁODAN pojazd X-WAY AS440X50T/P 2LNG ON+ posiada następującą specyfikację: 

  • niskoemisyjny napęd LNG/bioLNG, który zapewnia redukcję CO2 nawet o 90%;
  • silnik 500 KM xC13 nowej generacji;
  • zasięg do 1700 km;
  • komfortowa kabina AS i przystosowanie do pracy w wymagającym terenie;
  • układ hydrauliczny Hyva, wzmocniona rama i zwiększony prześwit.

Wybór pojazdu zasilanego płynnym paliwem gazowym to jedna z wielu możliwości, z jakich skorzystać może branża budowlana na drodze do dekarbonizacji swojej floty.

– Zakup IVECO LNG traktujemy jako swego rodzaju papierek lakmusowy wymogów i wyzwań jakie przed branżą nadchodzą – stwierdza Łukasz Włodarczyk.


Czytaj też: Produkcja wołowiny pozwoli zatłaczać biometan do sieci gazowych


Być może długofalowo to właśnie biometan stanie się jednym ze źródeł zasilania dla niskoemisyjnego transportu. Najpierw trzeba jednak pokonać główne bariery.

– Nie widzimy przeciwwskazań, by zacząć tankować pojazdy bioLNG. Ogranicza nam jednak tę możliwość brak infrastruktury tankowania. Nawet wykorzystywane obecnie LNG nie dysponuje nią w wystarczającym stopniu, w dodatku jest ona dość awaryjna. Dla regionalnej firmy stanowi to pewien kłopot – mówi wiceprezes WŁODAN.

Zdjęcie: IVECO

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE