E-Van to owoc prac spółki Autobox Innovation. Polski elektryczny samochód dostawczy będzie produkowany w zakładzie znajdującym się w Makowie Mazowieckim. Projekt pojazdu powstał w związku z badaniami finansowanymi przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Reklama

Przekracza oczekiwania

Elektryczny samochód dostawczy powstał w ramach projektu „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” ogłoszonego przez NCBR. Docelowo pojazd miał mieć masę całkowitą 3,5 t, ładowność 1 t i zasięg minimum 250 km. Okazało się jednak, że spółka Autbox Innovation nie tylko osiągnęła, ale nawet przekroczyła te parametry.


Czytaj też: Sprawdź, czy twój samochód jest kompatybilny z benzyną E10


Zaprezentowany e-Van ma konstrukcje ramową, co sprawia, że można zabudować go na różne sposoby. Kabina wagonowa umiejscowiona przed osią mieści trzech pasażerów i zapewnia dobrą widoczność. Silnik synchroniczny z magnesem trwałym (PMSM) osiąga moc ciągłą 70 kW i szczytową 150 kW. Moment obrotowy wynosi odpowiednio 135 i 235 Nm. Pojemność akumulatorów NMC to 120 kWh. Prototyp ma napęd na przednią oś, ale przewiduje się także wariant 4×4. Prędkość maksymalna pojazdu to 90 km/h. Podczas próby e-Van z pełnym ładunkiem był wstanie pokonać 355 km, choć konstruktor przewiduje maksymalny zasięg na 325 km.

– Cztery lata temu zaczęliśmy ten projekt, żeby dać szansę polskim producentom wejść w rynek pojazdów elektrycznych. Dziś projekt został zakończony i możemy pogratulować firmie Autobox Innovation i życzyć, żeby kolejne instytucje przejęły pałeczkę i żeby ten dobry projekt znalazł zaplecze produkcyjne i dostał szansę na rozwój – powiedział Wojciech Racięcki, kierownik działu projektów NCBR.

Elektryczny samochód dostawczy polskiej produkcji

Za projekt, produkcję i dystrybucję auta odpowiadają przedsiębiorstwa zrzeszone w ramach Grupy Zasada. Gotowe prototypy pojazdu zaprezentowano 5 grudnia 2023 r. w zakładzie w Makowie Mazowieckim. To tam produkowany będzie polski elektryczny samochód dostawczy.


Czytaj też: Otwórz własną stację gazu skroplonego z przewodnikiem ekspertów Polskiej Platformy LNG i bioLNG


Homologacja e-Vana ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 r. Docelowo do końca roku uzyskane zostanie jej rozszerzenie, które pozwoli na produkcję seryjną. Gdy te procesy zostaną zakończone, w 2025 r. z taśmy produkcyjnej wyjadą pierwsze modele do dalszej dystrybucji.

Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!

Zdjęcie: Auto Świat

Źródło: CIRE

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE