Orlen stawia na biometan? Z Leszkiem Mańk, prezesem PGNiG BioEvolution, o planach Spółki związanych z rozwojem sektora biogazu  i biometanu w Polsce, rozmawia Jolanta Kamińska.

Reklama

Koncern ORLEN na przełomie lutego i marca br. ogłosił zaktualizowaną strategię Grupy do 2030 roku. Za realizację inwestycji w obszarze biogazowo-biometanowym odpowiedzialna jest Spółka PGNiG BioEvolution. Jakie są jej główne zadania?

Spółka została powołana do rozwoju strumienia upstream, tj. budowania portfela perspektywicznych projektów i organizowania procesu inwestycyjnego. Będzie odpowiadać później także za kompleksowe zarządzanie produkcją i eksploatację. Celem strategicznym Grupy ORLEN jest pozyskanie wolumenu 1 mld m3 biogazu rocznie w perspektywie do 2030 roku.

To bardzo ambitne plany. Poprzez jakie modele biznesowe zamierzacie państwo zrealizować ten wolumen?

Mamy świadomość skali wyzwań i potencjalnych trudności, ale jednocześnie znamy też nasze atuty. Stoi za nami potężny koncern, dysponujący szerokim wachlarzem kompetencji i zasobów, z których możemy i będziemy korzystać. Dzięki rozwijaniu w spółce matce kompetencji dotyczących funkcji obrotu, zarządzania portfelem biogazu i biometanu oraz logistyki, możemy skupić się na działaniach rozwojowych związanych z pozyskaniem docelowego wolumenu. PGNiG BioEvolution zamierza realizować różne warianty biznesowe, m.in.: model właścicielski, kapitałowy czy franczyzowy. Jesteśmy przygotowani na budowanie portfela projektów o zróżnicowanych formułach. Niemniej jednak, każda potencjalna inwestycja wymaga indywidualnego podejścia, by optymalnie wykorzystać jej potencjał.

Czy może pan rozwinąć wątek modelu franczyzowego? Kto i na jakich warunkach będzie mógł współpracować z PGNiG BioEvolution?

Przyszłym franczyzobiorcom będziemy proponować nasze know-how, w tym multiplikowalny projekt instalacji biogazowo-biometanowej. Poza technologią będziemy gotowi oferować również nasze dodatkowe usługi, pozyskanie niezbędnych formalności, serwis – i co najważniejsze – umowy na zakup wyprodukowanego w instalacji biogazu lub biometanu.

Model franczyzowy to propozycja dla wszystkich, którzy chcieliby współpracować z nami w tym obszarze, a jednocześnie ważny element strategii biznesowej.

Nad jakimi projektami biogazowymi obecnie pracuje Spółka BioEvolution i kiedy można spodziewać się otwarcia pierwszej instalacji pod państwa brandem?

Spółka aktualnie koncentruje się na kilku strumieniach działania. Intensywnie poszukujemy, analizujemy i typujemy atrakcyjne lokalizacje pod przyszłe instalacje. Dla wstępnie wytypowanych projektów prowadzimy pogłębione badania, w tym analizy prawne, techniczne, finansowe oraz wyceny. W obszarze naszych zainteresowań są zarówno projekty greenfieldowe, brownfield, jak i już funkcjonujące biogazownie. Obecnie cykl uzyskania pełnej dokumentacji związanej z budową to ok. 36 miesięcy.

Dywersyfikując swoje działania biznesowe skupiamy się na maksymalnym skróceniu okresu uzyskania pozwoleń i zgód związanych z budową lub modernizacją instalacji.

Leszek Mańk
Leszek Mańk – prezes zarządu powołanej w ramach Grupy ORLEN Spółki PGNiG BioEvolution odpowiedzialnej za realizację strategii koncernu, związanej z rozwojem segmentu biogazu i biometanu. Kluczowym celem Spółki jest pozyskiwanie projektów, budowa i eksploatacja instalacji biogazowo-biometanowych. Swoje doświadczenie w tym obszarze rozwija od kilku lat. W Departamencie Strategii GK PGNiG współtworzył projekt biogaz/biometan, którego celem było opracowanie strategii działania w oparciu o własną technologię produkcji. Spółka PGNiG BioEvolution korzysta z wypracowanych rozwiązań.

Jakiego rodzaju instalacje będzie budowała Spółka BioEvolution? W jaki sposób chcecie państwo zagwarantować substrat na ich potrzeby?

Nasze analizy wskazują, że optymalna moc biogazowni to 2,5 MWe, co odpowiada produkcji ok. 10 mln m3 biogazu i około 4 mln m3 biometanu rocznie. Planujemy pozyskiwać substrat lokalnie, na obszarze do 50 km od docelowej lokalizacji. Ten czynnik w głównej mierze determinuje wybór lokalizacji pod instalację, a także kolejne etapy działania związane z inwestycją. Oczywiście w przypadku większej dostępności substratu w danej lokalizacji, będziemy analizować skalowanie do wyższych mocy wytwórczych, aby maksymalnie wykorzystać ten potencjał.

Mamy świadomość potencjału substratowego, jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że funkcjonujemy na konkurencyjnym rynku. W związku z powyższym rozważamy różne warianty postępowania i prowadzimy działania zmierzające do zbudowania mocnej pozycji na rynku substratowym.

Czy na tym etapie jest pan w stanie określić, który z obszarów rynku jest priorytetowy? Biogaz czy biometan?

Produkcja biogazu jest punktem wyjściowym w kontekście finalnego produktu, który chcemy uzyskać na instalacji i dlatego zabezpieczenie wolumenu produkcyjnego biogazu jest celem w zaktualizowanej strategii ORLEN2030. Natomiast biometan jest niezbędny m.in. z uwagi na konieczność realizacji przez PKN ORLEN Narodowego Celu Wskaźnikowego.

W miejscach, gdzie będzie możliwość przyłączenia się do sieci gazowej planujemy koncentrować się na produkcji biometanu. A tam, gdzie sieć gazowa jest niedostępna lub przyłączenie do istniejącej sieci gazowej będzie niemożliwe, skoncentrujemy się na produkcji bioLNG lub energii elektrycznej. Istotny jest fakt, że w zaktualizowanej strategii ORLEN2030 poza dotychczas rozwijanymi obszarami rynku OZE również biogaz i biometan zyskał ważne miejsce. Planowane nakłady inwestycyjne na obszar biogazu wskazują, że dynamika rozwojowa dla tego segmentu będzie bardzo wysoka.

Sprawdzona technologia to jedno, ale na sukces projektów składa się także kompetentna kadra, o którą w przypadku polskiej branży biogazowej wciąż jest trudno. Wiele inwestycji storpedowały także protesty lokalnych społeczności.

Sercem PGNiG BioEvolution jest zespół. Mam przyjemność współpracować z ludźmi, którzy swoją pracę wykonują z pasją i zaangażowaniem, posiadając jednocześnie właściwe kompetencje. Dodatkowo wszystkie osoby, które są zaangażowane w rozwój segmentu biogazu i biometanu w Grupie Orlen wykazują podobne cechy, dlatego wierzę, że wspólnie jesteśmy w stanie zrealizować postawione przed nami cele. Podkreślę jeszcze raz, że mamy świadomość wyzwań. Wiemy, jakie są zagrożenia w przypadku tego typu inwestycji, dlatego chcemy realizować strategię docierania do lokalnych społeczności i podejmowania współpracy na wczesnej fazie projektów.

Wspólnie z Biurem Rozwoju Biogazu i Biometanu PKN ORLEN będziemy rozwijać projekty informacyjne i edukacyjne w tym zakresie, aby pokazać lokalnym społecznościom i samorządom, że współpraca w tym obszarze przyniesie nam wszystkim wymierne korzyści.

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE