EthaDrive to projekt, za którym stoją Scania, Lantmännen i Sekab. W ramach tego projektu powstały ciężarówki napędzane etanole. Właśnie wyjechały na szwedzkie drogi.
Rozpoczęły się dostawy ciężarówek objętych projektem EthaDrive. Ciężarówki są przyjazne dla środowiska. Szacuje się, że mogą potencjalnie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z transportu ciężkiego nawet o 90 procent! Jedną z pierwszych ciężarówek w projekcie dostarczono do firmy Renall AB w Norrköping.
– Od 2015 roku dysponujemy flotą pojazdów całkowicie pozbawioną paliw kopalnych. Wymaga to od nas śledzenia rozwoju rynku. I szybkiego wdrażania nowych technologii – powiedział Ronny Fyhr, dyrektor generalny Renall w Norrköping.
I dodał:
– EthaDrive daje nam możliwość zaangażowania się w kształtowanie rozwiązań przyszłości poprzez dzielenie się naszymi doświadczeniami z praktycznego wykorzystania pojazdów. Uzyskujemy również dostęp do sieci współpracowników, dostawców i klientów.
EthaDrive – współpraca w łańcuchu wartości
Za EthaDrive stoją producenci i dostawcy biopaliw Lantmännen Agroetanol i Sekab BioFuels&Chemicals oraz producent pojazdów ciężarowych Scania. Lantmännen Agroetanol prowadzi największą w kraju fabrykę etanolu.
– Zrównoważony rozwój to serce naszej działalności. Musimy współpracować, aby zmniejszyć wpływ transportu ciężkiego na klimat – powiedział Lars-Gunnar Edh, dyrektor generalny Lantmännen Agroetanol.
Od początku lipca do drugiej połowy 2020 roku dostarczane będą ciężarówki wchodzące w skład klastra innowacyjnego. Dane pojazdów i cenne doświadczenia właścicieli i kierowców mają być gromadzone i przetwarzane w celu rozpowszechnienia jako dobre przykłady.
– Cieszymy się, że projekt nabiera odpowiedniego tempa. Paliwa odnawialne są bardzo ważnym elementem układanki. Silniki Scania na etanol mają taką samą wydajność, jak odpowiadające im silniki wysokoprężne. Mogą być używane do wielu różnych zadań transportowych – powiedział David Källsäter, dyrektor generalny Scania Sweden.
Pod względem objętości etanol jest największym biopaliwem na świecie. ED95 to paliwo na bazie etanolu, pierwotnie opracowane przez SEKAB i Scania do użytku w pojazdach ciężarowych ze zmodyfikowanymi silnikami wysokoprężnymi. Zaletą ED95 jest to, że jest łatwy w obsłudze, a jednocześnie prosty i ekonomiczny w produkcji i dystrybucji.
Etanol produkowany w zrównoważony sposób może przynieść bardzo duże korzyści klimatyczne. ED95 zapewnia bardzo czyste spalanie, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza lokalnego, na przykład w miastach.
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
Źródło: Lantmännen Agroetanol
Zdjęcie: Scania
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE