Ekologiczne, wysokowydajne materiały pędne od dziesięcioleci były Świętym Graalem napędów kosmicznych. W ostatnich miesiącach, inżynierowie i naukowcy z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa (Łukasiewicz – ILOT) z powodzeniem ukończyli szereg testów prowadzących do rozwiązania tego problemu.
Ekologiczne paliwo rakietowe
Strategicznymi obszarami badawczymi Łukasiewicz – ILOT są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. W instytucie prowadzone są także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.
Opracowane w Łukasiewicz – ILOT ekologiczne paliwo rakietowe to bezpieczniejsza alternatywa dla personelu i środowiska wobec obecnie stosowanych, toksycznych materiałów. Przedstawione rozwiązanie wykorzystuje nadtlenek wodoru (o stężeniu 98%).
Czytaj również: PSG stawia na biometan – zeroemisyjne paliwo przyszłości
Polskie paliwo nowym standardem
Produkt charakteryzuje się wysokimi osiągami. To idealne rozwiązanie do zastosowania w silnikach rakietowych dla przyszłych platform satelitarnych, lądowników i ostatnich stopni rakiet nośnych.
– Opracowanie nowego materiału pędnego jest procesem długotrwałym i wymaga szeregu interdyscyplinarnych badań. Zespół dokonał istotnego osiągnięcia mogącego docelowo obniżyć koszty nowych systemów napędowych i koszty przygotowania satelitów do lotu. Ten krok przybliża nas do tego, by polskie paliwo mogło stać się standardem w misjach satelitów przyszłej generacji – mówi dr inż. Adam Okniński, dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.
Czytaj również: W Madrycie zbierają resztki oleju spożywczego i robią z niego biopaliwo
Wprowadzenie technologii na rynek
Zespół inżynierów oraz naukowców Łukasiewicz – ILOT przeprowadził do tej pory ponad 160 testów nowego paliwa. Część prób zrealizowano w ramach projektu „10-20N Green Bipropellant Thruster” przyznanego z Europejskiej Agencji Kosmicznej. Uzyskano powtarzalny charakter zapłonu oraz stabilny przebieg spalania.
Nowe paliwo to efekt przebadania kilkuset różnych kombinacji związków chemicznych. Optymalizacja składów została opracowana w Łukasiewicz – ILOT.
Kolejne prace będą skoncentrowane na wprowadzeniu tej innowacyjnej technologii do nowych systemów na rynku europejskim i światowym.