Ekologiczne, wysokowydajne materiały pędne od dziesięcioleci były Świętym Graalem napędów kosmicznych. W ostatnich miesiącach, inżynierowie i naukowcy z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa (Łukasiewicz – ILOT) z powodzeniem ukończyli szereg testów prowadzących do rozwiązania tego problemu.

Ekologiczne paliwo rakietowe

Strategicznymi obszarami badawczymi Łukasiewicz – ILOT są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. W instytucie prowadzone są także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.

Reklama

Opracowane w Łukasiewicz – ILOT ekologiczne paliwo rakietowe to bezpieczniejsza alternatywa dla personelu i środowiska wobec obecnie stosowanych, toksycznych materiałów. Przedstawione rozwiązanie wykorzystuje nadtlenek wodoru (o stężeniu 98%).


Czytaj również: PSG stawia na biometan – zeroemisyjne paliwo przyszłości


Polskie paliwo nowym standardem

Produkt charakteryzuje się wysokimi osiągami. To idealne rozwiązanie do zastosowania w silnikach rakietowych dla przyszłych platform satelitarnych, lądowników i ostatnich stopni rakiet nośnych.

– Opracowanie nowego materiału pędnego jest procesem długotrwałym i wymaga szeregu interdyscyplinarnych badań. Zespół dokonał istotnego osiągnięcia mogącego docelowo obniżyć koszty nowych systemów napędowych i koszty przygotowania satelitów do lotu. Ten krok przybliża nas do tego, by polskie paliwo mogło stać się standardem w misjach satelitów przyszłej generacji – mówi dr inż. Adam Okniński, dyrektor Centrum Technologii Kosmicznych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.


Czytaj również: W Madrycie zbierają resztki oleju spożywczego i robią z niego biopaliwo


Wprowadzenie technologii na rynek

Zespół inżynierów oraz naukowców Łukasiewicz – ILOT przeprowadził do tej pory ponad 160 testów nowego paliwa. Część prób zrealizowano w ramach projektu „10-20N Green Bipropellant Thruster” przyznanego z Europejskiej Agencji Kosmicznej. Uzyskano powtarzalny charakter zapłonu oraz stabilny przebieg spalania.

Nowe paliwo to efekt przebadania kilkuset różnych kombinacji związków chemicznych. Optymalizacja składów została opracowana w Łukasiewicz – ILOT.

Kolejne prace będą skoncentrowane na wprowadzeniu tej innowacyjnej technologii do nowych systemów na rynku europejskim i światowym.

Biomasa w ciepłownictwie i energetyce

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE