Od 2025 roku Wizz Air będzie obsługiwał loty w Hiszpanii przy użyciu ekologicznego paliwa lotniczego (SAF) produkowanego przez firmę Cepsa, które wytwarzane będzie z odpadów organicznych, takich jak zużyte oleje kuchenne lub pozostałości rolnicze.

Reklama

Wizz Air podpisało porozumienie z firmą Cepsa w sprawie badań nad SAF i jego produkcji. Paliwo wykorzystywane będzie w sieci tras linii lotniczej w całej Hiszpanii.

Ekologiczne paliwo lotnicze

Stworzone przez Cepsę biopaliwo wpłynie na rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym. Produkowane jest z odpadów, które w przeciwnym razie trafiałyby na wysypiska. Dzięki SAF zmniejszona zostanie emisja CO2 nawet o 90% w porównaniu z naftą.

Wykorzystanie SAF jest zgodne z celami Komisji Europejskiej. UE promuje ekologiczne paliwo lotnicze i chce zwiększyć poziom jego wykorzystania do 2% w 2025 r., 5% w 2030 r. i 63% w 2050 r.


6. Kongres Biometanu – sprawdź i zarejestruj się!


Bardziej zrównoważony transport lotniczy

Cepsa promuje zrównoważony ruch lotniczy i aspiruje do wytworzenia łącznie 2,5 miliona ton biopaliw do 2030 roku. Firma chce uzyskać roczną zdolność produkcyjną na poziomie 800 000 ton SAF. Ponadto do 2030 r. producent spodziewa się zredukować emisję CO2 o 55% w porównaniu z 2019 r., a także osiągnąć neutralność klimatyczną przed 2050 r.

– W firmie Cepsa angażujemy się w tworzenie rozwiązań, które czynią transport lotniczy bardziej zrównoważonym. Partnerstwa, takie jak z Wizz Air w celu opracowania SAF, są absolutnie fundamentalne w naszej wspólnej podróży do dekarbonizacji – powiedział Tobi Pardo, dyrektor ds. lotnictwa w firmie Cepsa.


Biopaliwo z pszenicy – Future Energy Park


Biopaliwa kluczowym elementem

Strategia Wizz Air obejmuje podpisanie umów na dostawy SAF w celu dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla na pasażera/km o 25% do 2030 r. i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Już w 2022 r. linia lotnicza osiągnęła najniższą roczną emisję CO2 w swojej historii, czyli 55,2 grama. To o 15% mniej niż w 2021 r.

Ponad 50% samolotów Wizz Air to najnowsze Airbus A321neo. Oferują znaczne korzyści dla środowiska i mogą obecnie latać zasilane mieszanką zawierającą do 50% SAF. Oprócz ambitnego programu odnowy floty, linia nieustannie pracuje nad inicjatywami oszczędzania paliwa i ulepszaniem analizy danych.

– Cieszymy się, że możemy współpracować z Cepsa, renomowaną firmą energetyczną, w celu ustanowienia łańcucha dostaw SAF dla Wizz Air w Hiszpanii. Biopaliwa są kluczowym elementem utrzymania naszej pozycji lidera w zakresie zrównoważonego rozwoju. Spełniamy też w ten sposób nasze zobowiązania do zmniejszenia intensywności emisji dwutlenku węgla o 25% do 2030 r. – tłumaczył Ian Malin, wiceprezes wykonawczy i dyrektor finansowy grupy Wizz Air.


Czytaj również: Wiceprezes PGNiG: Paliwa alternatywne będą zyskiwać na znaczeniu


220 zrównoważonych lotów

Obie firmy współpracowały już wcześniej. W listopadzie 2022 r. Wizz Air był jedną z linii lotniczych obsługujących około 220 lotów ze stolicy Andaluzji zasilanych SAF produkowanym przez Cepsa. To był pierwsza dostawa biopaliwa na taką skalę w południowej Europie.

Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: komunikat prasowy Wizzair

zdjęcie: Pixabay

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE