Regulacje związane z pakietem Fit for 55 wymuszają stopniowe przejście transportu drogowego na elektromobilność oraz paliwa alternatywne. W perspektywie najbliższych lat transformacja energetyczna będzie dla branży TSL kluczowym wyzwaniem. Wnioski te zawarto w raporcie „Transport drogowy w Polsce 2023”.

Raport „Transport drogowy w Polsce 2023” został opracowany przez Centrum Analiz SpotData, na zlecenie Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Opiera się na analizach publicznych danych statystycznych z Polski i Europy, sprawozdaniach finansowych 120 największych firm krajowych oraz własnym badaniu przeprowadzonym na próbie 100 przedsiębiorstw. Partnerem raportu jest Shell Polska.

Reklama

Transport drogowy w Polsce

Transport drogowy to najszybciej rozwijająca się branża polskiej gospodarki. W Polsce działa 127 tys. firm zajmujących się usługami związanymi z przewozem.

Rynek TSL odpowiada za 7% PKB i 6,5% zatrudnienia w Polsce, które w latach 2010-2022 zwiększyło się z 270 do 500 tys. osób. Przychody z tego sektora wyniosły w 2022 r. 375 mld zł, a z samego tylko transportu drogowego sięgnęły 190 mld zł.

– Żadna inna polska branża nie osiągnęła tak spektakularnego sukcesu po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej. W 2022 r. eksport usług transportowych stanowił 30%. Polscy przewoźnicy działają na najważniejszych trasach UE. 40% realizowanych przez polskie firmy przewozów jest związanych z rynkiem niemieckim. Dzięki tej branży poprawiamy bilans płatniczy Polski – podkreślił Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska (TPL).


Czytaj również: Biometan w transporcie? Rozwiązania leżą na stole


Problemy mikro i małych przedsiębiorstw

Wymuszone przez politykę klimatyczną UE regulacje związane z pakietem mobilności będą stopniowo zmniejszały efektywność pracy przewozowej i generowały wzrost kosztów. Uderzy to w szczególności w mikro i małe przedsiębiorstwa, które stanowią 90% ogółu firm przewozowych w Polsce.

– Stworzenie jednego miejsca pracy w transporcie drogowym to 500 tys. zł. – tyle wynosi koszt ciągnika siodłowego. Dlatego duże przedsiębiorstwa są bardziej efektywne w wykorzystaniu zasobów. Mają większą zdolność finansową i łatwiej im uzyskać linię kredytową na zmianę struktury taboru – zaznaczył Maciej Wroński.

Zapowiadane regulacje w ramach pakietu Fit for 55 dotyczą wycofania do 2035 r. ze sprzedaży pojazdów spalinowych do 3,5 tony. W przyszłości przepisy mogą objąć również floty ciężarowe.

– 50% przedsiębiorstw w branży transportu drogowego to firmy jednoosobowe, kolejne 40% to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 pracowników. Zakłady te już teraz mają problemy z linią kredytową i, moim zdaniem, nie są zdolne do przejścia na tabor elektryczny – dodał prezes Wroński.


BioLNG w Polsce – technologie, koszty i zapotrzebowanie


Firmy chcą się dekarbonizować!

Dane z raportu pokazują, że 33% firm chce inwestować w pojazdy napędzane biodieslem, 18% planuje kupić pojazdy elektryczne, 15% – wodorowe, a 11% – pojazdy napędzane gazem (LNG, BioLNG, CNG).

– Wielkimi krokami zbliża się dekarbonizacja transportu. Problem polega na tym, że postęp regulacyjny w tej dziedzinie wyprzedza postęp technologiczny. Firmy chcą się dekarbonizować, ale dostępne technologie, infrastruktura i praktyki klientów tego nie ułatwiają – podkreślił Ignacy Morawski, dyrektor Centrum Analiz SpotData.

W europejskich przetargach na usługi transportowe już teraz pojawia się jako jedno z wymagań ograniczanie emisji CO2.

– Firmy transportowe coraz częściej decydują się na zakup ciągników siodłowych zasilanych paliwami alternatywnymi, m.in. LNG. Naszym zdaniem ważnym ogniwem w realizacji celów klimatycznych UE będzie BioLNG. Dlatego poszerzamy sieć stacji oferujących tankowanie LNG, a docelowo BioLNG. Shell dysponuje także dostępem do sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Kolejnym krokiem będzie rozwój sieci przeznaczonej dla samochodów ciężarowych – wyjaśnił Michał Niemiec dyrektor ds. sprzedaży w kategorii samochodów ciężarowych w Shell Polska.

Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: PAP MediaRoom

zdjęcie: Pixabay

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE