Pod koniec lutego Polska rozpoczęła starania o przywrócenie certyfikacji FSC dla Lasów Państwowych. Z Karoliną Tymorek, dyrektor krajową FSC Polska, rozmawiała o tym Beata Klimczak.

Reklama

Trwają starania o przywrócenie certyfikacji FSC w skali ogólnokrajowej, bo obecnie jedynie cztery z siedemnastu regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych (Katowice, Szczecin, Szczecinek i Zielona Góra) posługują się certyfikatami FSC świadczącymi o pozyskaniu drewna w wyniku odpowiedzialnego gospodarowania. Wycofywanie się Lasów Państwowych z tej certyfikacji w poprzednich latach przełożyło się na cały rynek drzewny, pośrednio także na rynek produktów z biomasy. Proszę wytłumaczyć na czym polega i jak przekłada się na funkcjonowanie zakładów przetwórczych certyfikacja FSC?

Karolina Tymorek: Certyfikacja łańcucha dostaw (FSC CoC) przeznaczona jest dla całego spektrum przedsiębiorców branży drzewnej, papierniczej, firm handlowych, dystrybutorów, drukarni, wydawnictw itp. Podstawowym warunkiem posługiwania się certyfikatem FSC CoC jest zaopatrywanie się w certyfikowany surowiec na potrzeby swojej produkcji lub handlu oraz pozytywne przejście audytu, podczas którego dokonywana jest ocena zgodności z wymogami standardów FSC. Te wymogi obejmują takie kwestie jak pochodzenie surowca, prowadzenie odpowiednich rejestrów, czy przestrzeganie praw pracowniczych.

W jaki sposób uzyskanie certyfikatu FSC zwiększa możliwości polskich przetwórców drewna i producentów wyrobów drewnianych na rynkach światowych?

Wiele firm na całym świecie w swoich politykach zakupowych preferuje drewno z certyfikatem FSC jako wiarygodnym i zaufanym potwierdzeniem, że surowiec drzewny pochodzi z odpowiedzialnie zarządzanych lasów. Dlatego też certyfikacja FSC ułatwia firmom z branży drzewnej dostęp do rynków zagranicznych oraz większej i bardziej zróżnicowanej bazy klientów.

FSC ponadto dodaje marce wiarygodności, co potwierdzają wyniki badania opublikowanego przez Ipsos w 2023 r. Wynika z nich, że aż 80% konsumentów na całym świecie, którzy rozpoznają logo FSC, twierdzi, że są bardziej skłonni zaufać marce, która oferuje produkty z certyfikatem FSC. W Polsce taką opinię podziela 75% respondentów. Co więcej, na świecie 49%, a w Polsce niemal dwie piąte (38%) rozpoznających logo FSC osób deklaruje, że są skłonni zapłacić więcej za produkt, jeśli posiada on certyfikat FSC. Dlatego firmy korzystające z certyfikatu FSC odnoszą korzyści wizerunkowe i otwierają się przed nimi nowe możliwości marketingowe.

To tylko fragment rozmowy. Całą przeczytasz w Magazynie Biomasa. Sprawdź poniżej:

Zdjęcie ilustracyjne: pixabay.com

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE