Wykorzystanie biometanu w transporcie ciężkim jest niezbędne, by przeprowadzić jego skuteczną dekarbonizację. Nie można więc całkowicie zakazywać wykorzystania silników spalinowych w tym sektorze, a polityka i legislacja unijna powinny iść w parze. Rozporządzenie Parlamentu i Rady (UE) 2019/1242, które określa normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich wydaje się więc być dokumentem dyskusyjnym. Oto argumenty, które mają zwiększyć świadomość decydentów na temat biometanu i traktowania go jako źródła energii, które może sprawnie rozwiązać problemy obecnie dotykające sektora paliw kopalnianych, używanych w transporcie.

Reklama

Na wstępie pozytywnie należy odnieść się do zapisu stworzonego przez Komisję Europejską, by do 2030 roku, w ramach zwiększenia udziału energii odnawialnej, wielkość udziału dostarczanego biometanu wynosiła 35 mld m3 rocznie.

W Europie sukcesywnie wzrasta wielkość emisji, których źródłem jest transport. Szczególny udział w tej grupie, na poziomie aż 27%, stanowi transport ciężki. Emisje z pojazdów ciężkich stanowią 6% wszystkich emisji pochodzących z terenu UE. Na Starym Kontynencie nadal aż 77,4% dóbr transportowanych jest za pośrednictwem dróg i samochodów, które w znaczącej większości zasilane są gazem, dieslem albo benzyną. Dokonując analizy popytu konsumentów oraz stopnia uzależnienia rynku od ropy, przewiduje się kolejny wzrost udziału transportu ciężkiego w ogólnej wielkości emisji CO2 w UE.


Jak zaplanować inwestycję biogazową/biometanową? Dowiesz się na warsztatach „Biogazownia i biometanownia od A do Z”


Unia Europejska postawiła za cel osiągnięcie przez Wspólnotę neutralności klimatycznej do 2050 roku, a transport musi się do tego dostosować. Szukając sposobu realizacji tego celu, biometan kreuje się jako najlepsze możliwe rozwiązanie. Jednak by możliwe było skorzystanie z tego źródła energii, polityka i legislacja unijna musi być odpowiednio korzystna dla producentów w sektorze motoryzacyjnym oraz wytwórców biometanu.

UE w celu rzeczywistego osiągnięcia stanu neutralności klimatycznej i zmniejszania emisji gazów cieplarnianych, musi umożliwiać producentom samochodów dalszą produkcję silników spalinowych zasilanych biometanem. Może być on stosowany na zasadzie substytutu dla CNG lub LNG, ponieważ jako surowiec energetyczny jest w stanie osiągnąć nawet emisję ujemną, czyli stan, gdy dwutlenek węgla jest usuwany z atmosfery.


BIOGAZ W POLSCE – POBIERZ ZA DARMO NASZ RAPORT!


Drugim argumentem przemawiającym na korzyść tego surowca jest zgodność istniejącej infrastruktury do tankowania samochodów z biometanem. Pojazdy elektryczne bądź zasilane wodorem wymagają specjalnej infrastruktury, która umożliwia ich ładowanie. W przypadku biometanu nie jest konieczna znacząca zmiana istniejącej infrastruktury paliwowej. Na podstawie dyrektywy AFI w 2014 roku, państwa członkowskie rozbudowały infrastrukturę LNG, z której można korzystać także w przypadku biometanu.

To tylko fragment artykułu. Cały przeczytasz w Magazynie Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Tekst: Michał Tarka, Kacper Lewandowski / SMM LEGAL
Zdjęcie: pixabay.com
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE