Ciężarówka, która jest napędzana tym, co wozi? Koncept wydawać się może niecodzienny, jednak ten schemat jest już wykorzystywany. Fińska firma znalazła sposób na to, by transport mleka odbywał się z użyciem odpadów pochodzących m.in. z przetwórstwa tego płynu. Wszystko dzięki skroplonemu biometanowi.
Mleczarski gigant Valio zwiększa swoją flotę zrównoważonych pojazdów. Na ulice w fińskich miastach Riihimäki i Jyväskylä wyjechały ciężarówki, które są zasilane niskoemisyjnym paliwem. To nie pierwsze takie środki transportu, łącznie jest ich już sześć.
Czytaj też: Europa już czeka na polski biometan
Firma z klimatycznymi celami
Nowe ciężarówki generują o 85% mniej emisji względem pojazdów na olej napędowy. Docelowo firma rokrocznie będzie zwiększać udział biometanu w swojej flocie, uwzględniając przy tym rozwój sieci dystrybucyjnej tego ekologicznego paliwa. Valio chce do 2035 r. osiągnąć zerowy ślad węglowy. Na liście wykorzystywanych paliw transportowych mają znaleźć się także odnawialny diesel i zielony wodór, ponadto ważnym kierunkiem rozwoju ma stać się elektromobilność.
– Wykorzystywanie odnawialnego biogazu w transporcie to przykład gospodarki o obiegu zamkniętym w najlepszym wydaniu. Nowa ciężarówka napędzana biometanem ma większą moc niż jej poprzednie wersje, dzięki czemu może zbierać i transportować większe ilości mleka niż wcześniejsze, słabsze odpowiedniki. Ciężarówka mieści na pokład nawet ok. 48 t mleka, czyli może zebrać surowiec z około 18 gospodarstw mlecznych Valio. Transport większej ilości mleka w jednym ładunku obniża koszty i emisję gazów cieplarnianych – raportuje Petteri Laine, dyrektor ds. logistyki odpowiedzialny za odbiór i transport mleka.
Kolejne zasilane biometanem ciężarówki wyjadą na drogi w Finlandii w 2025 r.
Czytaj też: Czy biogazownia się opłaca?
Biometanowy transport mleka
Ciężarówka z zabudową do przewozu mleka wykorzystuje paliwo wytwarzane z różnego rodzaju odpadów. Na stacjach bio-LNG można zatankować ekologiczny gaz, który powstaje w procesie przetwarzania odpadów: przemysłowych, komunalnych, a także rolniczych. Przedsiębiorstwo Valio także przykłada swoją cegiełkę do tego procesu, od lat angażując się w wytwarzanie biogazu.
W 2023 r. ciężarówki Valio do odbioru mleka przejechały łącznie 18,8 mln km, z czego około 1,2 mln km dotyczy pojazdów napędzanych biometanem. Zmniejszyło to emisję ze skupu mleka o około 750 ton dwutlenku węgla w ciągu roku, co stanowi prawie 6% całkowitej emisji ze skupu mleka.
Zdjęcie i źródło: Valio