Do roku 2030 minimum 14% paliw sprzedawanych dla transportu będą stanowiły biokomponenty (w Polsce to 20%). Istotnym trendem rynku jest stopniowa popularyzacja bioLNG jako najbardziej ekologicznego paliwa transportowego. Szacuje się, że odpady z hodowli 75 krów pozwalają przejechać pojazdowi ciężarowemu zasilanemu biometanem ponad 60 tys. km!

Reklama

Zastosowanie bioLNG z jednej strony daje wspomniane ogromne korzyści ekologiczne. A z drugiej strony przyczynia się bezpośrednio do realizacji celów wskaźnikowych UE związanych z zawartością biokomponentów. I redukcją emisji CO2 w transporcie (w Polsce Narodowy
Cel Wskaźnikowy i Narodowy Cel Redukcyjny).

Należy mieć również na uwadze, że bioLNG wytwarzane jest lokalnie z odpadów rolniczych lub innych odpadów organicznych. Niesie to ze sobą dodatkową korzyść w postaci zagospodarowania tych odpadów. Ale również zwiększa niezależność energetyczną Europy zmniejszając wolumen niezbędnego importu. Według raportu NGVA (Natural & Bio Gas Vehicle Association) zastosowanie bioLNG w ciężkim transporcie daje największe redukcje emisji gazów cieplarnianych liczone metodą well to wheel. Większe niż wskaźniki dla pojazdów EV (Electric Vehicles) i FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles). Nie wspominając już o klasycznych paliwach transportowych.

Co ciekawe, nawet spalanie gazu LPG – który jest produktem pochodnym w procesie rafinacji ropy – generuje mniej CO2 niż porównywalna ilość spalonej benzyny lub oleju napędowego. Pojazd zasilany LPG w cyklu miejskim emituje średnio o 10% mniej CO2 oraz 11% mniej w cyklu pozamiejskim. Spalanie LPG powoduje jeszcze większe ograniczenie emisji innych zanieczyszczeń . Przykładowo jazda w cyklu miejskim generuje o 30% mniej emisji tlenku węgla (10% mniej poza miastem). Emisje tlenków azotu (NOx) z aut zasilanych LPG są zaś niższe o 41% w cyklu miejskim. I aż o 77% mniejsze w cyklu pozamiejskim.

Biometan i bioLNG

W związku z obecną sytuacją geopolityczną i działaniami politycznymi Federacji Rosyjskiej, cena gazu ziemnego na giełdzie w 2022 roku osiągnęła swoje wieloletnie maksimum. W porównaniu z rokiem 2021, wzrosła aż 15-krotnie. Mamy do czynienia z ogromną presją wzrostu cen, co wpływa na niepewność firm transportowych korzystających z napędów gazowych. Wysoka cena gazu ma również negatywny wpływ na całą gospodarkę. Gaz jest wykorzystywany nie tylko w transporcie, ale przede wszystkim np. przy produkcji nawozów czy do ogrzewania pomieszczeń. W tej sytuacji wydaje się, że metan pochodzący z biogazu, czyli powstający na skutek fermentacji metanowej związków pochodzenia organicznego jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Polska zgodnie z danymi zaprezentowanymi przez Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu dysponuje od 130 do 150 mln ton użytecznych odpadów, które mogłyby być przeznaczone właśnie do produkcji biometanu. Szacuje się, że w wyniku takiej produkcji mogłoby powstać około 8 mld m3 biometanu, co odpowiada mniej więcej 40% całego dzisiejszego zapotrzebowania Polski na gaz.

To tylko fragment artykułu. Całym przeczytasz w Magazynie Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Tekst: Opracowanie zbiorowe: Adam Niklewski, Jacek Nowakowski, Lech Wojciechowski PPLNG i bioLNG
Zdjęcie: Shutterstock
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE