Ustawa wiatrakowa zakłada wsparcie dla biometanowni mających powyżej 1 MW, na które branża czeka już od dawna. Nie jest to jednak nieograniczona pula – przewidziano, że do 2030 r. obejmie jedynie 53 instalacje o mocy 2,8 MWe każda.
Wsparcie ma przyjąć formę Cena referencyjna biometanu została ustalona w listopadzie 2023 r.
Ocena Skutków Regulacji
Ustawodawca w następujący sposób tłumaczy, jak postrzega potencjalne problemy rozwoju sektora biometanu w Poksce:
– Pomimo, że poszczególne sektory gospodarki, w tym energetyka, transport oraz ciepłownictwo wysyłają sygnały o potrzebie zakupu biometanu to należy mieć na uwadze, iż w praktyce deklaracje te nie znajdują pokrycia w umowach o charakterze długoterminowym, które pozwoliłyby pozyskać kredyty na planowane inwestycje – czytam w OSR.
Propozycja projektu ustawy zakłada, że Prezes Urzędu Regulacji Energetyki będzie kontaktował jedynie gaz zatłaczany do sieci. W tym projekcie ustawy nie wzięto pod uwagę wsparcia dla sprężania i skraplania biometanu.
– Zaproponowane w projekcie ustawy podejście umożliwia zakontraktowanie w ramach prowadzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: „URE”) postępowań aukcyjnych ok. 300 mln m3 biometanu wprowadzanego do krajowej sieci gazowej – informuje OSR.
Przy tworzeniu tego projektu prognozowano rozwój sektora. Ustalono, że do 2030 r. w kraju powstaną 53 biometanownie o średniej mocy 2,8 MWe każda.
W projekcie oszacowano także, jak propozycja wpłynie na ceny energii elektrycznej odbiorców końcowych. Zdaniem ustawodawcy – wprowadzenie systemu aukcyjnego dla biometanu nie przełoży się na podniesienie rachunków dla odbiorców końcowych. Spowoduje to podniesienie cen o nie więcej niż 1%.
O nowelizacji ustawy wiatrakowej z biometanem w tle informowaliśmy także w innych artykułach.
Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!
Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa