Jesienią pod obrady Sejmu RP trafić ma tzw. ustawa wiatrakowa. Z informacji dostępnych na stronie rządowej wynika, że ma ona znieść bariery dla rozwoju… biometanu.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy z 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (UD89). Z informacji przygotowanej przez resort wynika, że dotychczas obowiązujące regulacje nie zapewniają wystarczająco skutecznego rozwoju lądowej energetyki wiatrowej – stąd konieczność zmian.
Niejako przy okazji proponuje się również zmiany w pozostałych obszarach, które wpłyną na rozwój sektora OZE. To właśnie tu znaleźć można propozycje modyfikacji bezpośrednio dotyczące biogazu i biometanu. Pierwsza z nich to: wprowadzenie definicji oraz określenie zasad funkcjonowania gazociągu bezpośredniego biogazu w ustawie o OZE oraz ustawie Prawo energetyczne, kolejna dotyczy wprowadzenia wsparcia dla biometanu w instalacjach powyżej 1 MW w ustawie o OZE. Chodzi tu system aukcyjny. Obecnie korzystać z niego mogą jedynie instalacje o mocy do 1 MW w ramach FIP (feed-in-premium), czyli dopłaty do ceny rynkowej.
O co chodzi w szczegółach?
Ministerstwo Klimatu i Środowiska za konieczne uważa wprowadzenie zmian w ustawie o OZE w zakresie rozszerzenia obowiązków weryfikacyjnych wobec wytwórców. Na stronie ministerstwa czytamy więc, że w obszarze związanym z:
- wytwórcami energii elektrycznej z biogazu rolniczego,
- ciepła z biogazu rolniczego lub
- biogazu rolniczego w mikroinstalacji biogazu rolniczego,
Operator Rozliczeń Energii Odnawialnej (OREO) nie ma możliwości weryfikacji czy wytwórcy ci faktycznie znajdują się w:
- krajowym systemie ewidencji producentów,
- ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności prowadzonych przez Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).
Ze względu na dochowanie zasad należytej staranności, OREO powinien więc mieć narzędzia, które umożliwią mu weryfikację wytwórców. Natomiast w zakresie gwarancji pochodzenia resort przypomina, że po wejściu znowelizowanej ustawy o OZE od dnia 1 stycznia 2024 r. gwarancje pochodzenia mogą być wydawane m.in. na wytworzony wodór odnawialny oraz biometan. Jednak operator systemu gazowego nie jest w stanie dokładnie zweryfikować danych zawartych we wniosku.
Dla sektora najważniejsze wydaje się wprowadzenie wsparcia dla biometanu w instalacjach powyżej 1 MW. Aukcje OZE, ich organizacja i rozstrzyganie pozostać mają w gestii Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki
Dlatego konieczne jest wyznaczenie podmiotu, który ma taką możliwość. Analogicznie w przypadku rozliczania wytwórcy biometanu z OREO operator systemu gazowego może przekazywać dane związane z paliwem gazowym. Operator systemu gazowego może mieć trudności z potwierdzeniem danych o ilości wprowadzonego biometanu, skoro ma on wiedzę wyłącznie o paliwie gazowym wtłaczanym do sieci.
Kolejna ważna rzecz w propozycjach ministerstwa to wprowadzenie definicji oraz określenie zasad funkcjonowania gazociągu bezpośredniego biogazu. Resort dostrzega, że przepisy wymagają dostosowania, ponieważ obowiązujące regulacje nie uwzględniają specyfiki funkcjonowania sektora biogazu oraz aspektów związanych z jego transportem.
Cały artykuł przeczytasz w Magazynie Biomasa:
Tekst: Na podst. „Projektu ustawy o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw” oprac. B. Klimczak i Daria Lisiecka
Zdjęcie: Shutterstock