Jaka dokumentacja będzie towarzyszyć sprzedaży? Czego muszą unikać producenci pelletu? Oraz jakie są przepisy przejściowe, a jakie zaczną obowiązywać w dłuższej perspektywie? Polska Rada Pelletu wyjaśnia, jak przygotować się na nowe rozporządzenie.
24 maja weszło w życie Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 maja 2025 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub pelletu. PRP przedstawia wskazówki na temat praktycznego wdrożenia tego dokumentu.
Wymogi jakościowe
W ostatecznej wersji rozporządzenia pojawiają się normy dla brykietu oraz pelletu A1 i A2. Minimalne wymagania jakościowe dla tych biopaliw stałych są następujące:

procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu. Źródło: Rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy

procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci peletu (A2). Źródło: Rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy

procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci peletu do urządzeń grzewczych klasy 3, 4 i 5 lub spełniających
wymogi ekoprojektu1) (A1). Źródło: Rozporządzenia w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy
Katalog firm branży pelletowej 2025
Dokumentacja dotycząca sprzedaży
Każda partia brykietu lub pelletu drzewnego musi być:
- oznakowana zgodnie z wytycznymi określonymi w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowania towarów paczkowanych,
- mieć wystawiony do partii wzór Świadectwa jakości biopaliwa stałego – jednak wzór takiego dokumentu będzie przedmiotem prac w ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, gdzie wprowadzone zostaną przepisy upoważniające ministra właściwego do spraw klimatu oraz ministra właściwego do spraw energii do wydania aktów wykonawczych regulujących w sposób szczegółowy tę kwestię.
W przypadku importu towar musi przejść procedurę celną dopuszczenia do obrotu z przedstawieniem stosownych dokumentów potwierdzających odpowiednią klasę jakości poświadczoną wynikami badań (gdzie sposób pobierania próbek biopaliw stałych oraz metod badania jakości biopaliw stałych – a także wymagania dla laboratoriów, które mogą prowadzić takie badania – będą również przedmiotem ww. prac do projektu ustawy).
Zabronione w produkcji sortymenty surowca
Rozporządzenie zakazuje stosowania do produkcji pelletów i brykietów:
- Drewna impregnowanego, lakierowanego, klejonego, barwionego chemicznie,
- Odpadów z płyt meblowych i sklejki,
- Zanieczyszczonych trocin przemysłowych.
3. Europejskie Forum Pelletu & 10. Forum Pelletu. Sprawdź, kto się zarejestrował!
Obowiązki sprzedawców i dystrybutorów
Od sprzedawców i dystrybutorów wymaga się weryfikacji zgodności dokumentacji dostarczanej przez producentów z wymaganiami rozporządzenia.
Konsumenci muszą być informowani o klasie jakości produktu oraz jego przeznaczeniu (np. do kotłów z certyfikatem ekoprojektu).
W przypadku stwierdzenia niezgodności, produkt nie może zostać dopuszczony do sprzedaży detalicznej lub hurtowej.
Przepisy przejściowe
Dopuszcza się wprowadzanie do obrotu produkty wytworzone przed 1 czerwca 2025 r. na dotychczasowych zasadach, ale tylko do końca 2025 roku, o ile są odpowiednio oznakowane i udokumentowane.
Dalsze planowane zmiany
W ramach projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, wprowadzone zostaną przepisy upoważniające ministra właściwego do spraw klimatu oraz ministra właściwego do spraw energii do wydania aktów wykonawczych regulujących w sposób szczegółowy następujące wymagania:
Czytaj też: Preferencje podatkowe dla producentów pelletu i biomasy
- parametry jakościowe dla nowej kategorii paliw stałych wprowadzanych na rynek krajowy – biopaliw stałych. Biopaliwem stałym w myśl projektowanych przepisów jest: brykiet drzewny, pellet drzewny, zrębka drzewna, drewno kawałkowe, brykiet niedrzewny, pellet niedrzewny oraz baloty i kostki słomy. Ustanowione zostaną wymagania jakościowych również dla zrębki drzewnej, pelletu i brykietu niedrzewnego,
- sposób pobierania próbek biopaliw stałych oraz metod badania jakości biopaliw stałych,
- wzór świadectwa jakości biopaliwa stałego.
Przyjęto następujące założenia:
- biopaliwo wprowadzane na rynek musi być zbadane przez akredytowane laboratorium i mieć wystawione świadectwo jakości biopaliwa stałego,
- kontrolę biopaliw na rynku będą przeprowadzać będą: IH, UOKIK, KAS – SC-S,
- ustanowione będą zakazy wprowadzania do obrotu oraz obejmowania procedurą celną dopuszczenia do obrotu dot. biopaliw,
- podczas kontroli pobierane będą próbki biopaliwa stałego i będą one badane w laboratorium,
- rozszerzone zostaną przepisy karne oraz kary pieniężne o biopaliwa stałe.
W przypadku gdy kierownictwo resortu zaakceptuje przedstawione rozwiązania – projekt ustawy zostanie skierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień.
Więcej na temat kluczowych zmian prawnych i parametrów pelletu dowiesz się podczas 10. Forum Pelletu & 3. Europejskie Forum Pelletu w Gdyni.
Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa
Źródło: Polska Rada Pelletu