Polska jest jednym z państw, które plasują się w czołówce europejskiego rynku betonu. Budownictwo to branża generująca duże emisje gazów cieplarnianych, dlatego przedsiębiorstwa dążą do dekarbonizacji przemysłu wytwórczego. Po pierwsze w celu minimalizowania wpływu na środowisko, a po drugie ze względu na chęć utrzymania konkurencyjności na rynkach. O tym, jak przebiega droga do zeroemisyjności sektora betonu towarowego, opowiada Michał Grys, prezes Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce.
Rynek betonu towarowego w 2023 r.
Budownictwo, a w jego ramach przemysł betonu towarowego to branża, która aktywnie wspiera ograniczenie emisji CO2. Pamiętać należy, że to właśnie budownictwu przypisuje się aż 35% emisji gazów cieplarnianych, jak również to, że 50% masy globalnie przetwarzanych materiałów przypada właśnie ta ten sektor gospodarki.
Polski rynek betonu towarowego zamknął rok 2023 produkcją na poziomie 26,2 mln m3, co pozwoliło mu utrzymać czwarte miejsce pod względem wielkości w UE. Taki wynik zobowiązuje branżę do tego aby dokładała wszelkich starań do zrównoważonego wykorzystania zasobów środowiskowych.
Zarejestruj się na Kongres Carbon Capture
Sposoby na redukcję emisji
W obszarze redukcji emisji CO2 polski przemysł betonu towarowego podjął wiele działań mających na celu obniżenie efektywnej emisyjności. Jako odpowiedzialna branża już wdrażamy proekologiczne rozwiązania zarówno na etapie materiałowym, jak i procesowym.
Jeżeli chodzi o rozwiązania materiałowe, to przy projektowaniu mieszanki betonowej sięgamy po materiały „zrównoważone” w tym między innymi po niskoemisyjne cementy oraz bezemisyjne surowce wtórne, takie jak np. kruszywa z recyclingu budowlanego. Nie zapominamy również o zrównoważonym wykorzystaniu wody dzięki zastosowaniu zamkniętego obiegu wody na większości wytwórni w kraju.
Jeżeli chodzi o zmiany procesowe skutkujące zmniejszeniem śladu węglowego, to branża stale modernizuje wytwórnie betonu towarowego wprowadzając nowoczesne urządzenia o zmniejszonym zużyciu energii, do zasilania których wykorzystuje odnawialne źródła energii (zarówno słoneczne jak i wiatrowe). Systematycznie modernizowana jest również flota transportowa, pełniąca niezbędną rolę w przemyśle betonu towarowego. Wymieniane są pompy do betonu i betonomieszarki samochodowe na pojazdy spełniające nowe, najbardziej rygorystyczne normy emisji. Pojawiają się w tym zakresie również najnowsze rozwiązania, w tym pojazdy z zasilaniem hybrydowym czy elektrycznym.
Czytaj też: Miliardy na BECCS – bioenergię z wychwytywaniem dwutlenku węgla
Działania SPBT dla zrównoważonej produkcji
Wiele z tych działań inicjuje i koordynuje Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce poprzez swoje projekty proekologiczne. Oprócz działań promocyjno-organizacyjnych – takich jak chociażby konkursy znaków jakości Dobry Beton czy Dobry Transport – Stowarzyszenie inicjuje i wspiera istotne działania legislacyjne mające przynieść korzyści dla środowiska. Dzięki zaangażowaniu organizacji zwiększono limit DMC (dopuszczalnej masy całkowitej) dla betonowozów z 32 na 34 tony, co przyczyniło się do optymalizacji procesu dostaw mieszanki betonowej na budowy. Taka niewielka zmiana zaowocowała obniżeniem ogólnokrajowego przebiegu betonomieszarek o ok. 20 mln km w skali roku, co poskutkowało ograniczeniem emisji CO2 o ok. 12% w transporcie mieszanek betonowych betonu towarowego.