Posłowie Parlamentu Europejskiego przyjęli ustawy, które są częścią pakietu „Fit for 55”, w celu osiągnięcia celu klimatycznego na 2030 r. Czego dotyczą nowe przepisy?

Reklama

18 kwietnia Parlament zatwierdził porozumienie osiągnięte z krajami Unii Europejskiej pod koniec 2022 r. Plan UE ma na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r.

Reforma systemu handlu emisjami (ETS)

Stężenie gazów cieplarnianych w atmosferze w sektorach objętych ETS musi zostać zmniejszone o 62% do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 2005 r. Dlatego od 2026 do 2034 r. stopniowo wycofywane będą bezpłatne uprawnienia do emisji CO2 dla przedsiębiorstw.

Stworzono także osobny ETS II dla paliw do transportu drogowego i budynków. Opłata za emisje gazów cieplarnianych z tych sektorów zostanie ustalona w 2027 roku (lub 2028, jeśli ceny energii będą wyjątkowo wysokie). Reformę przyjęto 413 głosami za, przy 167 głosach przeciw i 57 wstrzymujących się.

Parlament głosował, aby po raz pierwszy włączyć do ETC emisje gazów cieplarnianych z sektora morskiego (500 głosów za, 131 przeciw i 11 wstrzymujących się). Zgodził się również na rewizję tego systemu dla lotnictwa (463 głosy przeciw, 117 przeciw, 64 wstrzymujące się). Spowoduje to stopniowe wycofanie bezpłatnych uprawnień dla sektora lotniczego do 2026 r. i promowanie stosowania zrównoważonego paliwa.


Czytaj również: Stanowisko europejskich naukowców w sprawie biomasy i klimatu


CBAM – dostosowywanie cen na granicach

Parlament przyjął również 487 głosami za, przy 81 głosach przeciw i 75 wstrzymujących się reformę dotyczącą CBAM, czyli nowego unijnego mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2. Przepisy będą stopniowo wprowadzane od 2026 do 2034 r. Celem tego instrumentu jest zachęcenie krajów spoza UE do zwiększenia ich działań na rzecz klimatu. Działania te mają również na celu zapewnienie, że unijne i światowe wysiłki nie zostaną zniweczone poprzez przeniesienie produkcji z UE do krajów o mniej ambitnej polityce.

Towary objęte CBAM to żelazo, stal, cement, aluminium, nawozy, energia elektryczna, wodór oraz pod pewnymi warunkami emisje pośrednie. Importerzy musieliby zapłacić ewentualną różnicę między opłatą za emisję dwutlenku węgla w kraju produkcji, a ceną uprawnień do emisji dwutlenku węgla w ETS.


Czytaj również: Pompy ciepła w Unii przestaną być serwisowane? Padła nowa propozycja


Społeczny Fundusz Klimatyczny

Zawarto również porozumienie z państwami członkowskimi w sprawie utworzenia w 2026 r. Społecznego Funduszu Klimatycznego (SCF). Działanie to ma na celu zapewnienie sprawniejszej transformacji klimatycznej. Parlament przyjął tę reformę 521 głosami za, przy 75 przeciw i 43 wstrzymujących się.

Na powyższych zmianach skorzystają szczególnie narażone gospodarstwa domowe, mikroprzedsiębiorstwa i użytkownicy transportu, którzy są dotknięci ubóstwem energetycznym. Po całkowitym uruchomieniu SCF będzie finansowany ze sprzedaży na aukcji uprawnień ETS II do kwoty 65 mld EUR, przy czym dodatkowe 25% pokryją zasoby krajowe (o łącznej wartości szacowanej na 86,7 mld EUR).


Czytaj również: Europejskie Stowarzyszenie Biogazowe: Biometanu musi być więcej


Nowe przepisy – następne kroki

Rada Parlamentu Europejskiego musi teraz formalnie zatwierdzić nowe przepisy. Następnie zostaną one opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdą w życie 20 dni później.

Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło: komunikat prasowy Parlamentu Europejskiego

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE