Sieć instalacji fotowoltaicznych PKP Energetyka jest dziś najliczniejsza w branży kolejowej i jedną z liczniejszych w Polsce. Dzięki „zielonym podstacjom” spółka jest w stanie zmniejszyć swój ślad węglowy o ponad 1500 ton CO2 rocznie.
Dzięki inwestycji w instalacje fotowoltaiczne ich liczba zwiększyła się z 15 do 360. Stanowi to ponad 70% wszystkich podstacji trakcyjnych zasilających polską kolej. Łącznie, na 360 podstacjach firmy pracuje 11 000 m2 paneli, co umożliwia wyprodukowanie prawie 2 GWh czystej energii rocznie. Projekt budowy instalacji został zrealizowany w niewiele ponad 18 miesięcy.
PKP Energetyka przedsiębiorstwem neutralnym dla środowiska
Długoterminowa strategia PKP Energetyka zakłada, że do 2030 roku firma zmniejszy swój ślad węglowy o 85% i stanie się neutralna klimatycznie w zakresie emisji bezpośrednich i pośrednich.
Pierwszy znaczący krok już zrealizowano. W całej Polsce wzdłuż linii kolejowych znajdują się podstacje trakcyjne PKP Energetyka. Wyposażono je w urządzenia, które zamieniają prąd zmienny na prąd stały i dostarczają go do pociągów. Każda podstacja zużywa energię na potrzeby własne. Spółka na większości z nich zainstalowała panele PV. W ten sposób zadbała, aby ta energia pochodziła ze słońca.
Projekt objął większość technicznie możliwych lokalizacji. Są to przede wszystkim dachy podstacji trakcyjnych (227 budynków), ale też tereny wokół budynków (133 miejsca). Najwięcej mini-farm PV jest w województwie wielkopolskim i dolnośląskim (odpowiednio 51 i 42 instalacje). Usytuowanie każdej instalacji dobrano indywidualnie, tak aby uzyskać jak największą efektywność i wydajność.
– Misja PKP Energetyka to ‘Wspieranie rozwoju polskiej kolei’ w harmonii z otaczającą nas przyrodą. Zaczynamy od siebie i dążymy do tego, aby stać się przedsiębiorstwem neutralnym dla środowiska. Dlatego zdecydowaliśmy, że nasza infrastruktura powinna być samowystarczalna, jeśli chodzi o zużycie energii. Na wyprodukowanie energii, którą uzyskujemy ze słońca, trzeba by było użyć 750 ton węgla kamiennego. Skala i tempo wdrożenia projektu były bardzo ambitne, a całość udało się zrealizować dzięki pracy i zaangażowaniu całego zespołu PKP Energetyka, za które bardzo dziękuję – powiedział Marek Kleszczewski, członek zarządu PKP Energetyka.
Chiny: Strategiczne technologie fotowoltaiczne przestaną być eksportowane
Fotowoltaika – bezpieczeństwo i innowacja
Panele zaprojektowano ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska. Firma wybrała technologię polikrystaliczną, zmniejszającą efekt „tafli wodnej” i bezpieczną dla ptaków. Moc jednego zestawu to 6 kW, a łączny potencjał produkcji zielonej energii wynosi 2 GWh rocznie, czyli tyle, ile zużywa 1000 gospodarstw domowych. Budżet inwestycji to ponad 15 mln zł.
Dostarczanie energii z dedykowanego, niezależnego źródła OZE zwiększa również bezpieczeństwo zasilania kolei. Najważniejsze urządzenia znajdujące się na podstacjach trakcyjnych pracują nieprzerwanie nawet wtedy, kiedy awaria odetnie dopływ prądu z sieci.
Firma stawia na innowacje i opomiarowanie swojej działalności. Dlatego „zielone podstacje” wyposażono w czujniki, inwertery oraz liczniki energii i modemy GSM, dzięki którym zbierane są kompleksowe dane o wydajności i efektywności instalacji. Są one na bieżąco analizowane i porównywane. Kompletowana w ten sposób informacja zarządcza posłuży nie tylko PKP Energetyka, ale także innym firmom z branży kolejowej, które będą chciały wdrożyć rozwiązania OZE na swojej infrastrukturze.
Biomasa w ciepłownictwie i energetyce:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: PKP energetyka
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE