Elektryczna droga okaże się drogą przyszłości? Solaris Sverige AB, przedstawiciel polskiej firmy Solaris Bus & Coach S.A. na rynku szwedzkim, uczestniczy w innowacyjnym projekcie „EVolution Road” („elektryczna droga”), dotyczącym budowy drogi elektrycznej, która automatycznie wykrywa i ładuje pojazdy elektryczne. Do testów na innowacyjnej drodze Solaris przystosuje swój trolejbus. Celem inicjatywy jest sprawdzenie w praktyce nowych sposobów ładowania pojazdów elektrycznych i rozwój systemów transportowych wolnych od paliw kopalnianych.
„EVolution Road” to droga elektryczna, która umożliwia ładowanie baterii autobusu oraz innych pojazdów elektrycznych. Zarówno podczas jazdy, jak i podczas postoju. Nowatorski projekt badawczo-rozwojowy, zainicjowany przez szwedzką firmę Elonroad AB wraz z Wydziałem Inżynierii Uniwersytetu w Lund, zrealizują przy ścisłej współpracy przedstawicieli przemysłu, środowisk akademickich i sektora publicznego. Pojazdem testowym wykorzystywanym w projekcie będzie trolejbus marki Solaris.
Testowy odcinek trasy zlokalizują w mieście Lund w południowej Szwecji. Kilometrowy odcinek drogi wyposażą w zestaw segmentów szyn elektrycznych o długości 1 metra każdy. W podwoziu Solarisa Trollino, wybranego do jazd testowych, zamontują specjalnie opracowany agregat odbierający napięcie z szyn. Baterie trakcyjne pojazdu mają się ładować, gdy znajdujący się w podwoziu odbiornik połączy się z szyną przewodzącą zainstalowaną w drodze. Polski producent będzie odpowiedzialny za rozwój integracji między pokładowymi systemami ładowania a odbiornikiem przewodzącym, zainstalowanym pod pojazdem. Budowa demonstracyjnego odcinka drogi rozpocznie się w pierwszym kwartale 2020 r., cały projekt zaś planują na okres trzech lat. Łączna wartość inwestycji wynosi 9 mln EUR, a zamawiającym i głównym finansującym jest Szwedzkie Ministerstwo Transportu.
Droga elektryczna będzie wykorzystywać komunikację bezprzewodową do identyfikacji zbliżających się pojazdów elektrycznych. Po ich wykryciu włączy się moc w segmentach szyn znajdujących się bezpośrednio pod pojazdem. Energia może być dostarczana tylko przez jeden konkretny segment szyny. Zainstalowany w pojeździe odbiornik połączy się z nią i odbierze przekazywaną energię. We wszystkich innych segmentach szyny ładowania – zlokalizowanych przed oraz za poruszającymi się pojazdami – zasilanie będzie wyłączone. Dzięki temu ten rodzaj ładowania będzie można bezpiecznie instalować zarówno w miastach, jak i na autostradach.
Wszystko, co musisz wiedzieć o elektromobilności. Kliknij i sprawdź!
Jedną z głównych zalet tego rodzaju ładowania, nazywanego również ładowaniem ‘in motion charging’, jest to, że pojazd nie musi mieć dużej liczby baterii trakcyjnych. To z kolei owocuje zmniejszeniem masy i kosztów zakupu oraz eksploatacji pojazdu elektrycznego. Pozwala to ponadto wydatnie zaoszczędzić czas, ponieważ w tym rozwiązaniu nie ma konieczności postoju na uzupełnienie energii w bateriach.
Instalacja szyn do ładowania w niewielkim stopniu ingeruje w istniejącą infrastrukturę miejską. Do realizacji projektu nie są bowiem potrzebne maszty ani przewody napowietrzne, nie ma także potrzeby tworzenia zabudowy ochraniającej przed skutkami ewentualnej kolizji z masztami ładowarek pantografowych. Plany zakładają, że opłaty za korzystanie z elektrycznej drogi będą dokonywane automatycznie dzięki bezprzewodowej komunikacji między pojazdem oraz drogą.
Partnerami tego innowacyjnego na skalę światową projektu, oprócz firmy Solaris, są Wydział Inżynierii Uniwersytetu w Lund, Szwedzki Narodowy Instytut Badawczy Dróg i Transportu, gmina Lund, oraz firmy Elonroad, Innovation Skåne AB, Kraftringen Energi AB, Ramboll AB i Skånetrafiken.
Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij!
Źródło: Solaris Bus & Coach
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE