Nie tylko metropolie, ale i średnie i małe miasta mają szansę zazielenić swoją flotę. W ramach drugiej, konkursowej edycji programu „Zielony Transport Publiczny” organizowanego przez NFOŚiGW 67 miast i gmin otrzyma dofinansowanie i kupi zeroemisyjne autobusy.

„Zielony Transport Publiczny” angażuje małe miasta

W ramach drugiego, zakończonego już naboru w programie „Zielony Transport Publiczny” do NFOŚiGW wpłynęło 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do  negocjacji warunków dofinansowania została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł. Blisko 1,1 mld zł z tego stanowić będą koszty kwalifikowane. Ważne dla NFOŚiGW jest to, że wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast.

Reklama

780,3 mln zł bezzwrotnej dotacji

Środki NFOŚiGW sfinansują koszty kwalifikowane zakupu ekoautobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji oraz ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę.

W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) to:

  • Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
  • Planowana liczba autobusów wodorowych – 48 szt.
  • Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
  • Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.

Mobilność zbiorowa jest ważna

– Zgodnie z „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, począwszy od roku 2025 w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg musi dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych środków transportu zbiorowego (…) – podkreśla Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska. – (…) Mobilność mieszkańców może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla środowiska, ale także dla rozwoju gospodarczego i jakości życia w mniejszych miejscowościach – dodaje szefowa resortu.

zielony transport publiczny

Cel programu „Zielony Transport Publiczny”

Główny cel programu „Zielony Transport Publiczny” to upowszechnianie zeroemisyjnej komunikacji miejskiej w całej Polsce. Ponadto, jak dodał Paweł Mirowski, p.o. prezes NFOŚiGW, program to także sposób na zminimalizowanie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w miejskim transporcie zbiorowym.

 – Warto także podkreślić, że w tej odsłonie programu „Zielony Transport Publiczny” zostały przewidziane preferencje dla mniejszych samorządów, które chcą rozwijać „zielony” transport miejski, a na co dzień mierzą się z wyzwaniami społeczno-gospodarczymi. Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego takie samorządy będą mogły łatwiej radzić sobie z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków.– wskazuje szef NFOŚiGW.


Czytaj też: Solarisem po Majorce!


Ponad 100 wodorowych autobusów wyjedzie na ulice

Spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych. W połączeniu z wodorowymi zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100  tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.

W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” (pierwsza edycja) umowy o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej już zawarły (lub są w trakcie tej procedury) samorządy kilkudziesięciu polskich miast i aglomeracji.

Rynek biogazu i biometanu:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

źródło, zdjęcie, grafika: NFOŚiGW

Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE