„Zielony Transport Publiczny” to program, który wspiera upowszechnianie w Polsce ekologicznej komunikacji miejskiej. W ramach inicjatywy na ulice kolejnych miast trafiają zeroemisyjne autobusy. Wkrótce to mieszkańcy Świdnika, a także 6 wielkopolskich gmin będą mogli korzystać z zielonego transportu.
Zielony Transport Publiczny w Świdniku
NFOŚiGW przekaże miastu Świdnik niemal 10 mln zł dotacji i preferencyjnych pożyczek na zakup autobusów wodorowych oraz na budowę w mieście ogólnodostępnej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Działania odbywają się w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie zbiorowym, poprawa jakości powietrza, promowanie „zielonej” mobilności wśród mieszkańców, a przez to wpływanie na rozwój gospodarczy i społeczny miast.
Stawiając na rozwój ekologicznej komunikacji zbiorowej, miasto Świdnik zakupi 3 autobusy o napędzie
wodorowym. Jednocześnie realizowana będzie dodatkowa proekologiczna inwestycja, która przewiduje utworzenie w Świdniku 6 ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy 72 kW, w których znajdą się po dwa punkty ładowania.
Czytaj też: Kraków strefą czystego transportu
Małe i średnie miasta w Wielkopolsce
Program „ZTP” ma szczególne znaczenie dla mniejszych i średnich ośrodków miejskich, w których skala inwestycji infrastrukturalnych oraz mobilność mieszkańców nie ma takiej dynamiki, jak w wielkich aglomeracjach.
W sześciu miastach w województwie wielkopolskim (Gniezno, Kórnik, Nowy Tomyśl, Piła, Swarzędz, Września) NFOŚiGW dofinansuje zakup łącznie 25 autobusów elektrycznych i wodorowych na potrzeby transportu zbiorowego, a także budowę infrastruktury do ładowania tych pojazdów. Wsparcie z NFOŚiGW opiewa na ogólną kwotę 48,4 mln zł, z czego 43,9 mln zł stanowią bezzwrotne dotacje, a 4,5 mln zł – preferencyjne pożyczki.
Projekty wsparte przez NFOŚiGW w Wielkopolsce zakładają łącznie zakup 25 ekologicznych autobusów, z czego 22 o napędzie elektrycznym i 3 zasilane wodorem. Pojazdy będą nowoczesne, niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, niektóre także klimatyzowane. Beneficjenci w ramach otrzymanych dotacji i pożyczek zakupią i zamontują również infrastrukturę do ładowania zeroemisyjnych pojazdów, w tym ładowarki mobilne, ładowarki do zajezdni, przyłącza i stacje transformatorowe.
Przeprowadzone zostaną również szkolenia dla kierowców i mechaników obsługujących nowe autobusy.
Realizacja poszczególnych inwestycji – w zależności od miasta – zakończy się między 30 września 2023 r.
a 30 września 2025 r.
Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: NFOŚiGW
Newsletter
Bądź na bieżąco z branżą OZE