Zeroemisyjne autobusy będą wozić pasażerów w Świdnicy

zielony transport publiczny

W ramach programu Zielony Transport Publiczny Świdnica zmodernizuje swój tabor. Na ulice miasta wyjedzie 6 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, które wzbogacą tamtejszą flotę pojazdów transportu publicznego.

6 elektryków

Przy wsparciu finansowym NFOŚiGW dolnośląska Świdnica wzbogaci się o tabor nowych autobusów elektrycznych i zainwestuje w budowę infrastruktury do ich ładowania. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Świdnica Sp. z o.o. zakupi 6 „elektryków” i wprowadzi zeroemisyjne pojazdy do transportu publicznego miasta. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z magazynem energii elektrycznej (min. 240 kWh) i o zasięgu przejazdu na jednym ładowaniu – minimum 150 km. Projekt przewiduje również zakup i montaż sześciu  stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda oraz budowę dwóch stacji typu PANTOGRAF o mocy min. 300 kW każda, wraz z niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną.

Polska modernizuje transport publiczny

Modernizacja zbiorowego transportu publicznego w Polsce nabiera w ostatnich latach rozpędu, głównie dzięki finansowaniu ze środków publicznych.

– Rządowe programy wsparcia, nad założeniami których pracowaliśmy w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, mają na celu upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu publicznego. Ogromnie się cieszę, że Świdnica, jako jedno z największych miast subregionu wałbrzyskiego, zrealizuje dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW zakup 6 autobusów eklektycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Szczególny powód do zadowolenia będą mieć mieszkańcy Świdnicy ze względu na możliwość korzystania z ekologicznej komunikacji miejskiej, jak również w związku z poprawą jakości powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego to element realizacji programu Polski Ład, ogłoszonego przez Premiera Mateusza Morawieckiego – podkreśla Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska.


Czytaj też: „Zielony Transport Publiczny” – będzie drugi nabór


„Silny efekt antysmogowy”

Całość inwestycji to koszt ok. 21 mln zł. Wsparcie dla przedsięwzięcia  ze strony NFOŚiGW wyniesie ponad 17 mln zł – blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki z programu Zielony Transport Publiczny. Przekazanie środków potwierdziło podpisanie stosownych umów 22 listopada br. w Świdnicy. W obecności Ireneusza Zyski, wiceministra klimatu i środowiska oraz Szymona Chojnowskiego, zastępcy prezydenta Świdnicy, podpisy na dokumentach złożyli: prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski oraz Zarząd MPK Świdnica Sp. z o.o. z prezesem Tomaszem Kurzawą.

– Wspierając samorządy w inwestowaniu w zeroemisyjną komunikację miejską, wychodzimy naprzeciw lokalnym strategiom rozwoju elektromobilności. Program Zielony Transport Publiczny, którego budżet wynosi w sumie do 2 mld zł, jest cały czas otwarty dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego. Jeszcze do 20 grudnia 2021r. samorządy mogą składać wnioski w drugim konkursowym naborze (…)  – zachęca Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW. – To, co chcemy przede wszystkim uzyskać jako rezultat ekologiczny dofinansowanych inwestycji w ekotransport zbiorowy, to silny efekt antysmogowy w miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza wymaga pilnych rozwiązań oraz właśnie wdrożeń. – uzupełnia Chorowski.

– Przyszłość jaką widzimy dla świdnickiego MPK  to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach (…) – przewiduje prezes MPK Świdnica – Tomasz Kurzawa

Efekty ekologiczne

Realizacja projektu już w 2024 r. zapewni efekty ekologiczne m.in. w postaci: zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery (o 198,3 ton/rok), ograniczenia emisji tlenków azotu (o ok. 1,6 ton/rok) oraz redukcji emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów PM10 (o ok. 0,02 tony/rok).

 

Magazyn Biomasa. Sprawdź poniżej:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

This post is also available in: polski

ael