NFOŚiGW zapowiedział drugi nabór do programu wsparcia dla miast i samorządów w zakresie rozwoju bezemisyjnego transportu zbiorowego. „Zielony Transport Publiczny” oferuje 1,2 mld zł na zeroemisyjne autobusy.
Rozwój „zielonej” mobilności – „Zielony Transport Publiczny”
„Zielony Transport Publiczny” to rządowy program, który ma wspierać rozwój bezemisyjnego transportu publicznego w Polsce. Celem projektu jest obniżenie emisyjności w publicznym transporcie zbiorowym, a także rozwój „zielonej” mobilności.
Oprócz ograniczenia zanieczyszczenia powietrza poprzez rozwój zeroemisyjnej komunikacji miejskiej, program ma przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu, szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi.
– Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski 2040, od 2025 r. każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dotyczyć będzie pojazdów zeroemisyjnych tj. elektrycznych lub na wodór program „Zielony transport publiczny”, finansowany z KPO, będzie wspierał ten cel. To oznacza, że – mając na uwadze cykl życia autobusów miejskich – do 2030 roku w największych miastach nie powinny jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne. – mówi minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
Wsparcie dla mniejszych miast
Program „Zielony transport publiczny” w nowej odsłonie szczególnie wspierał będzie mniejsze miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze, które borykają się z problemem smogu. Ponad to inicjatywa rządowa skierowana jest też do samorządów, które eliminują zjawisko wykluczenia transportowego przez rozwój samorządowego transportu lokalnego.
– Możliwość korzystania z publicznego, a do tego ekologicznego transportu powinni mieć wszyscy – również mieszkańcy średnich i małych miast, w tym tracących funkcje społeczno-gospodarcze, jak również w regionach górniczych. Dlatego program w nowej odsłonie – zgodnie z KPO – przewiduje duże preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać miejski oraz lokalny transport samorządowy – podkreśla minister Kurtyka.
„Zielony Transport publiczny” w walce o jakość powietrza
W ramach programu NFOŚiGW wesprze kwotą 1,2 mld zł dokonywane przez samorządy zakupy autobusów elektrycznych i wodorowych. Wprowadzenie do floty ekologicznych autobusów w miejsce starych pojazdów przyniesie korzyści w zakresie poprawy jakości powietrza.
„Finansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny” przełoży się na zmniejszenie emisji CO2 co najmniej o 18 416 ton/rok, ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 ton/rok oraz ograniczenie emisji tlenków azotu o 13,611 ton/rok. Jednocześnie, dzięki skierowaniu środków do średnich i małych miast, pieniądze z KPO pozwolą zmierzyć się z problemem wykluczenia transportowego, które według różnych szacunków może dotykać od 11 do nawet 15 mln Polaków” .- czytamy w komunikacie NFOŚiGW.
Czytaj też: W Koninie wkrótce pojedziemy autobusem wodorowym!
1,2 mld zł na zeroemisyjne autobusy
W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” samorządy będą mogły ubiegać się o sięgające od 20 do 80% dofinansowania na zakup lub leasing nowych zeroemisyjnych autobusów. Dotyczy to też trolejbusów i autobusów zasilanych energią elektryczną i wytworzoną z wodoru oraz rozwój infrastruktury ładowania. Dofinansowanie dotyczy też szkoleń kierowców.
Wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Na ten cel przeznaczono maksymalnie miliard złotych. Kolejne 200 mln zł to środki na pożyczki, służące finansowaniu ww. przedsięwzięć. Nabór wniosków będzie prowadzony w trybie konkursowym od 1 września do 20 grudnia 2021 r.
Zeroemisyjna flota rośnie w siłę
Jak zapewnia Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW, w ramach drugiego konkursu programu „Zielony Transport Publiczny”, wsparcie dla samorządów pokryje koszt zakupu ok. 760 nowych autobusów zeroemisyjnych.
Zakupione pojazdy będą sukcesywnie zasilały floty poszczególnych przewoźników, dołączając do ponad 530 autobusów elektrycznych już wożących pasażerów. Od początku 2021 roku zarejestrowano w Polsce 100 zeroemisyjnych autobusów. W porównaniu z pierwszym półroczem 2020 r. oznacza to wzrost o 49% r.d.r.
Rynek biogazu i biometanu
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: NFOŚiGW
zdjęcie: Solaris