ORLEN zakupił od spółki PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę, która jako pierwsza w Polsce wykorzystuje napęd wodorowy. Pierwszy przejazd w ramach testów odbył się na trasie Gdynia – Hel.
To kolejna inwestycja, która wpisuje się w strategię Grupy ORLEN, zakładającą wykorzystanie wodoru w transporcie kolejowym i publicznym. Do 2030 r. koncern przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i metodę przetwarzania odpadów komunalnych do H2.
Lokomotywa z napędem wodorowym
Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą nabył ORLEN, docelowo będzie wykorzystywana na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Pojemność zbiorników jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym i wynosi 175kg. Daje ona możliwość całodobowej pracy lokomotywy.
Umowa zawarta między ORLEN a PESA Bydgoszcz obejmuje także 4-letni pakiet serwisowy. W ramach niego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy.
Czytaj również: Wodór w sieci? Ma stanowić aż 20%
Wodór w transporcie
W 2021 r. Grupa uruchomiła pierwszy w Polsce HUB produkcji wodoru jakości automotive, z którego od ponad roku dostarczane jest paliwo do pilotażowego zakładu w Krakowie.
ORLEN aktywnie rozwija swój potencjał wodorowy. Zgodnie ze swoją strategią, koncern poszerza swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania H2 w Polsce i za granicą.
Kierowcy w Polsce jeszcze w tym roku będą mogli zatankować wodór na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne punkty ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r. W ciągu najbliższych 7 lat sieć będzie obejmowała ponad 100 stacji tankowania wodoru. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.
Biomasa i paliwa alternatywne
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
źródło: ORLEN
zdjęcie: archiwum Magazynu Biomasa