Pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który wybrał technologię wodorową jest MZK Konin. W 2022 r. przedsiębiorstwo wprowadzi do swojej floty elektryczny autobus z wodorowym ogniwem paliwowym.
Konin będzie miał autobus wodorowy
MZK Konin będzie pierwszym przewoźnikiem, który zaoferuje pasażerom komunikacji miejskiej przejazdy autobusem wodorowym. W przyszłym roku na mocy umowy o dzierżawę podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach sp. z o.o., flotę MZK Konin zasili fabrycznie nowy autobus niskopodłogowy napędzany wodorem.
Testy
Dotychczas autobusy wodorowe testowane były w kilku polskich miastach. Gdynia i Gdańsk jako pierwsze już w 2017 roku wypróbowały trolejbusy na wodór Solaris Trollino 18 hydrogen. Z kolei Kraków testował autobus Solaris Urbino 12 hydrogen. Natomiast miasto Poznań złożyło wniosek o dofinansowanie kupna 84 autobusów wodorowych. W stolicy Wielkopolski i w Katowicach mają powstać pierwsze stacje ładowania autobusów na wodór. Wynika z tego, że istnieje duże zainteresowanie rozwojem zero emisyjnego transportu publicznego.
Czytaj także: Na wakacje „Autostradą do elektromobilności”
Urbino 12 hydrogen – co go wyróżnia?
Autobus zasilany wodorem ma liczne zalety, m.in. krótki czas tankowania pojazdu, bardzo duży zasięg oraz bezemisyjny, cichy tryb pracy. Wymienione cechy decydują o tym, że tego rodzaju pojazd jest szczególnie przyjazny dla mieszkańców miast i dla klimatu.
„Solaris Urbino 12 hydrogen to zeroemisyjny autobus miejski napędzany ogniwem wodorowym. Ten niezwykle zaawansowany technologicznie pojazd oferuje zasięg nawet 350 kilometrów przy zachowaniu wszystkich zalet napędu elektrycznego. Autobus charakteryzuje się niezwykle niskim poziomem hałasu oraz brakiem wibracji, zaś jedynym produktem reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym jest woda. Tankowanie do pełna trwa tylko kilka minut, co zapewni elastyczność operatorom transportu.” – czytamy na stronie Solaris.
Autobus wodorowy w Koninie od 2022 r.
MZK Konin będzie już od 2022 r. dzierżawić Urbino 12 hydrogen przez cztery lata. Jeszcze w tym roku w Koninie ma powstać pierwsza ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Pierwsze wodorowe autobusy Solaris budował już w 2014 r. Dopiero teraz doszło do podpisania pierwszego kontraktu z polskim przewoźnikiem.
„Jesteśmy świadkami nadzwyczajnej chwili. Jeszcze nie tak dawno temu nasza firma wprowadzała na polski rynek pierwsze autobusy elektryczne, dziś natomiast podpisujemy pierwszy kontrakt na dostarczenie autobusu zasilanego wodorem do Konina. Nie raz deklarowaliśmy, że jesteśmy prekursorem przemian w transporcie publicznym w Polsce – dzisiejszy dzień doskonale to przypieczętowuje. Wodór ma szansę stać się jednym z filarów transformacji transportu publicznego w Polsce i całej Europie” – powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.
Dotąd Solaris zebrał zamówienia na ponad 80 wodorowych modeli Urbino 12 dla krajów europejskich. Do współpracy przystąpili przewoźnicy z Austrii, Niemiec, Niderlandów, Szwecji i Włoch.
Rynek Biogazu – listopad 2020 i inne wydania znajdziesz tutaj. Sprawdź koniecznie, dlatego że warto!
zdjęcie: SolarisBus