Shell stawia na LNG i bioLNG

Shell

Rozwój rynku paliw alternatywnych jest procesem, który w ostatnich latach nabiera zauważalnego przyspieszenia. Wynika to między innymi z dołączania firm do licznych porozumień klimatycznych, dzięki którym popularyzowane i implementowane są takie rozwiązania jak LNG, bioLNG czy elektromobilność. Aktywnym uczestnikiem tej ewolucji jest Shell, który w ramach strategii neutralności klimatycznej ma cel, aby do 2050 roku stać się firmą energetyczną z zerową emisją netto. Firma respektuje i dostosowuje się do uzgodnień zawartych w porozumieniu paryskim i działa zgodnie z zieloną polityką UE.

LNG jako paliwo morskie i drogowe ma na rynku ugruntowaną pozycję, dzięki sprawdzonej i bezpiecznej technologii procesowej. Metody skraplania metanu rozwijają się od 1960 roku, dzięki czemu jest to paliwo bezpieczne, które nie stwarza zagrożenia w porównaniu z innymi paliwami. Potencjalny wyciek lub uwolnienie LNG nie niesie za sobą zagrożenia dla środowiska, ponieważ paliwo szybko odparuje po natychmiastowym ogrzaniu.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 5 stacji Shell oferujących skroplony gaz ziemny. Są one zlokalizowane w Bielanach Wrocławskich, Iłowej, Piotrkowie Trybunalskim, Jędrzychowicach i Świecku. Docelowo w Polsce ma powstać 11 tego typu inwestycji, które w większości będą się wpisywać w konsorcjum bioLNG EuroNet, tworzące korytarz LNG od Hiszpanii po Polskę. Od kilku lat koncern rozszerza swoją mapę stacji oferujących skroplony gaz ziemny, posiadając już 53 stacje w całej Europie.

– Jako Shell aktywnie inwestujemy w paliwa alternatywne. LNG to realna, dostępna już dzisiaj alternatywa dla ciężkiego transportu drogowego. Rozpowszechnienie tego paliwa może pomóc zredukować emisje gazów cieplarnianych pochodzących z samochodów ciężarowych nawet o 22 proc. LNG z pewnością jest rozwiązaniem, które rozwijamy i nadal będziemy rozwijać na rynkach, na których jesteśmy obecni – mówi Ewa Chodkowska, Business Development Manager w Shell Polska.

Od lutego br. firma Shell, jako pierwsza, oferuje klientom tankującym w Holandii mix bioLNG. Według szacunków Shell, bioLNG pozwoli jego użytkownikom zmniejszyć emisję CO2 o około 30%. Czyniąc tym samym wielki krok w kierunku czystszego transportu drogowego w sektorze logistycznym.


WEŹ UDZIAŁ W VII KONGRESIE BIOGAZU! ZAPISZ SIĘ JUŻ DZISIAJ


W tym samym czasie rozpoczęły się prace konstrukcyjne największej fabryki bioLNG w Cologne-Godorf w Niemczech. Jej uruchomienie zaplanowano na połowę przyszłego roku. W lipcu tego roku Shell rozpoczął budowę największego w Europie zakładu produkcji odnawialnego wodoru w Rotterdamie, który ma rozpocząć produkcję w 2025 roku. Działalność Shell w zakresie LNG na rynku polskim to nie tylko stacje tankowania, lecz także dystrybucja paliw przy pomocy ciągników siodłowych.

Firma transportowa Samat, która współpracuje z Shell w zakresie dostarczania paliw, powiększyła swoją flotę o dwa ciągniki siodłowe napędzane LNG. Dzięki temu rozwiązaniu dystrybucja pomiędzy bazą paliw Shell a stacją w Świecku będzie generować mniejszą emisję CO2 niż w przypadku wykorzystania ciężarówek napędzanych olejem napędowym. Silnik napędzany błękitnym paliwem emituje o 50% mniej hałasu w porównaniu z silnikami diesla o dużej mocy. Dzięki czemu może przyczynić się do poprawy samopoczucia kierowców i umożliwić wykorzystanie floty w strefach o niskim dopuszczalnym poziomie hałasu. Np. w przypadku zaopatrywania sklepów poza godzinami szczytu na obszarach mieszkalnych.

Pojazdy gazowe w Europie

Kolejnym ważnym aspektem ekonomicznym, wpływającym na opłacalność wyboru LNG, jest preferencyjne traktowanie pojazdów gazowych przez władze europejskich państw. Niemcy od lat promują to rozwiązanie – pojazdy zasilane LNG są zwolnione z opłat autostradowych do końca 2023 roku. Dzięki temu przewoźnicy mogą liczyć na oszczędności blisko 19 eurocentów za każdy przejechany kilometr. Przynajmniej w porównaniu do pojazdów z silnikiem diesla, spełniających normę EURO6.

Podobne preferencje dla pojazdów gazowych obowiązują również na wybranych trasach we Włoszech i Austrii. W Polsce pojazdy gazowe są z kolei objęte obniżoną akcyzą oraz wsparciem w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Środki przejmuje właśnie w zarządzanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Obecnie po Polsce porusza się blisko 3000 samochodów ciężarowych napędzanych paliwami gazowymi. Jednak ta liczba w nadchodzących latach będzie dynamicznie rosnąć. Między innymi dzięki rozwojowi infrastruktury tankowania tego typu pojazdów. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej punkty tankowania płynnego gazu ziemnego w krajach członkowskich mają być rozmieszczone w maksymalnej odległości 400 km przy Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

Chcesz wiedzieć więcej? Dlatego czytaj Magazyn Biomasa. W internecie za darmo:

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

Tekst: Ewa Chodkowska / Business Development Manager Shell Polska
Zdjęcie: Shell Polska

This post is also available in: polski