Oddajemy w Państwa ręce najnowszy numer magazynu Rynek BioLNG. W tym numerze przekonujemy, że to paliwo może się okazać ratunkiem dla klimatu!

Pisze Beata Klimczak, redaktor naczelna

Nowoczesne paliwa zyskują coraz liczniejsze grono zwolenników i użytkowników. Choć jeszcze do niedawna wydawało się, że będą one stopniowo zastępować te tradycyjne, to jednak dzieje się inaczej. Wodór, biometan i bioLNG już rozpoczynają globalną dekarbonizację transportu, a priorytetem w tych działaniach będzie transport morski.

Reklama

Jak wynika z opublikowanych pod koniec 2022 r. badań Maritime Energy and Sustainable Development Centre of Excellence (MESD CoE) na Uniwersytecie Technologicznym Nanyang w Singapurze (NTU Singapore) – bioLNG mógłby pokryć do 3% całkowitego zapotrzebowania na energię dla paliw żeglugowych w 2030 r. i 13% w 2050 r. Badacze zauważają, że bioLNG będzie wtedy najtańszym z alternatywnych paliw żeglugowych.

Dziś na jego cenę składają się koszty produkcji (ok. 70% całkowitych kosztów), skraplanie i transport (kolejne 20%), oraz opłaty za bunkrowanie i opłaty portowe, które stanowią kolejne 10%. Średni koszt bioLNG to obecnie ok. 30 USD/GJ, ale eksperci szacują, że do 2050 będzie on niższy o ok. 30%.


Rynek BioLNG i wiele więcej na stronie magazynbiomasa.pl. Sprawdź!


Najważniejsze jednak jest, że bioLNG może zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych nawet o 80% w porównaniu z olejem napędowym do statków, a jego wykorzystanie nie jest uwarunkowane kolejnymi inwestycjami, bo może być stosowany jako paliwo typu drop-in w istniejących silnikach zasilanych LNG, a także może być transportowany, magazynowany i bunkrowany w portach przy użyciu istniejącej infrastruktury LNG.

Jednak, by wszystko zadziałało według tego scenariusza niezbędne są krajowe i międzynarodowe standardy zatłaczania biogazu/biometanu do sieci oraz wspólny, ogólnie akceptowany system świadectw pochodzenia dla biometanu, co znacznie ułatwiłoby zawieranie kontraktów handlowych.

W jakich sektorach transportu przewiduje się wykorzystanie bioLNG piszemy na kolejnych stronach „Rynku bioLNG”. Życzę miłej lektury i zapraszam do współtworzenia kolejnego wydania poświęconego paliwom przyszłości.

Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!

SPIS TREŚCI:

  • RYNEK BIOLNG
    • Biometan i bioLNG jako najlepszy kierunek dla transportu
    • Zrównoważony miks paliwowy możliwy tylko przy udziale bioLNG
    • Opłacalność produkcji bioLNG przy biogazowni
  • WYWIAD
    • Nie jesteśmy samotną wyspą – mówi Adam Niklewski, Prezes Zarządu Polskiej Platformy LNG i bioLNG
  • TECHNOLOGIE
    • Nowa technologia produkcji bioLNG wkracza do Polski
    • Zasilanie silników ZS pojazdów trakcyjnychmetanem – gazodiesel
  • INWESTYCJE
    • Inwestycja w instalację bioLNG – budowa i utrzymanie
  • BIOLNG W TRANSPORCIE
    • BioLNG w dekarbonizacji transportu morskiego – prawo unijne
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE