Oddajemy w Państwa ręce najnowszy numer magazynu Rynek BioLNG. W tym numerze przekonujemy, że to paliwo może się okazać ratunkiem dla klimatu!
Pisze Beata Klimczak, redaktor naczelna
Nowoczesne paliwa zyskują coraz liczniejsze grono zwolenników i użytkowników. Choć jeszcze do niedawna wydawało się, że będą one stopniowo zastępować te tradycyjne, to jednak dzieje się inaczej. Wodór, biometan i bioLNG już rozpoczynają globalną dekarbonizację transportu, a priorytetem w tych działaniach będzie transport morski.
Jak wynika z opublikowanych pod koniec 2022 r. badań Maritime Energy and Sustainable Development Centre of Excellence (MESD CoE) na Uniwersytecie Technologicznym Nanyang w Singapurze (NTU Singapore) – bioLNG mógłby pokryć do 3% całkowitego zapotrzebowania na energię dla paliw żeglugowych w 2030 r. i 13% w 2050 r. Badacze zauważają, że bioLNG będzie wtedy najtańszym z alternatywnych paliw żeglugowych.
Dziś na jego cenę składają się koszty produkcji (ok. 70% całkowitych kosztów), skraplanie i transport (kolejne 20%), oraz opłaty za bunkrowanie i opłaty portowe, które stanowią kolejne 10%. Średni koszt bioLNG to obecnie ok. 30 USD/GJ, ale eksperci szacują, że do 2050 będzie on niższy o ok. 30%.
Rynek BioLNG i wiele więcej na stronie magazynbiomasa.pl. Sprawdź!
Najważniejsze jednak jest, że bioLNG może zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych nawet o 80% w porównaniu z olejem napędowym do statków, a jego wykorzystanie nie jest uwarunkowane kolejnymi inwestycjami, bo może być stosowany jako paliwo typu drop-in w istniejących silnikach zasilanych LNG, a także może być transportowany, magazynowany i bunkrowany w portach przy użyciu istniejącej infrastruktury LNG.
Jednak, by wszystko zadziałało według tego scenariusza niezbędne są krajowe i międzynarodowe standardy zatłaczania biogazu/biometanu do sieci oraz wspólny, ogólnie akceptowany system świadectw pochodzenia dla biometanu, co znacznie ułatwiłoby zawieranie kontraktów handlowych.
W jakich sektorach transportu przewiduje się wykorzystanie bioLNG piszemy na kolejnych stronach „Rynku bioLNG”. Życzę miłej lektury i zapraszam do współtworzenia kolejnego wydania poświęconego paliwom przyszłości.
Inne wydania Magazynu Biomasa znajdziesz tutaj. Dlatego kliknij i czytaj!
SPIS TREŚCI:
- RYNEK BIOLNG
-
- Biometan i bioLNG jako najlepszy kierunek dla transportu
- Zrównoważony miks paliwowy możliwy tylko przy udziale bioLNG
- Opłacalność produkcji bioLNG przy biogazowni
- WYWIAD
- Nie jesteśmy samotną wyspą – mówi Adam Niklewski, Prezes Zarządu Polskiej Platformy LNG i bioLNG
- TECHNOLOGIE
- Nowa technologia produkcji bioLNG wkracza do Polski
- Zasilanie silników ZS pojazdów trakcyjnychmetanem – gazodiesel
- INWESTYCJE
- Inwestycja w instalację bioLNG – budowa i utrzymanie
- BIOLNG W TRANSPORCIE
- BioLNG w dekarbonizacji transportu morskiego – prawo unijne