Pompy ciepła stają się coraz bardziej popularne. Coraz więcej gmin w Polsce decyduje się na wykorzystanie pomp ciepła – najczęściej „w parze” z instalacjami fotowoltaicznymi. Czynniki, które pomagają w upowszechnianiu takich rozwiązań, to m.in. przystępna cena, dyrektywy unijne, dofinansowania i większa świadomość ekologiczna w gminach.

Według danych statystycznych rynek pomp ciepła przyrasta o ok. 30 proc. rocznie. Ponadto ceny tych urządzeń spadają, a jednocześnie technologia staje się coraz bardziej zaawansowana. To wszystko powoduje, że popularność tego typu rozwiązań rośnie, czemu sprzyja m.in. polityka klimatyczna Unii Europejskiej oraz rozpowszechnienie budownictwa energooszczędnego.

Reklama

Rośnie cały rynek odnawialnych źródeł energii

– Przetargów na pompy ciepła jest coraz więcej. Trzeba jednak pamiętać, że cały rynek odnawialnych źródeł energii rośnie. I ta tendencja będzie się rozwijała choćby ze względu na dyrektywy unijne i wymogi, które Polska musi spełnić – tłumaczy dyrektor jednej z dużych firm z południa Polski, która specjalizuje się w tego typu rozwiązaniach.

Według ekspertów rynku jeszcze niedawno w gminach były montowane głównie instalacje solarne i fotowoltaiczne.


Kliknij i sprawdź, o czym jeszcze piszemy w magazynie Zielona gmina!


Obecnie coraz więcej gmin przygotowuje przetargi na szersze spektrum OZE. Jednym z powodów takich działań jest głębsza znajomość rynku. Gminy ponadto muszą redukować zanieczyszczenie powietrza, poprawiając swój współczynnik ekologiczny.

– Chcą dostosowywać się do wymogów unijnych, ale i być bardziej eko. Do dyspozycji mają dwie ścieżki. Mogą stosować dofinansowania na kotły stałocieplne: pellet, ekogroszek itd. lub, jeśli idą w kierunku fotowoltaiki, korzystać z pomp ciepła. Zużycie energii jest większe, ale w połączeniu z fotowoltaiką staje się sensownym rozwiązaniem – tłumaczy nam ekspert, którego firma wykonała już kilkanaście tego typu instalacji dla gmin na południu Polski.

Detaliści najpierw instalują fotowoltaikę

Zdaniem specjalisty sprzedaż tego typu asortymentu odzwierciedla całą strukturę sprzedażową w Polsce. – Aż 95 proc. sprzedaży naszych urządzeń trafia do gmin. Natomiast sprzedaż bezpośrednia do klienta detalicznego wynika najczęściej z jego oczekiwań. Wygląda to tak, że najczęściej nabywca montuje wcześniej instalację fotowoltaiczną.

To tylko fragment artykułu. Cały znajdziesz w magazynie Zielona gmina. W internecie za darmo!

Całe wydanie znajdziesz też tutaj. Dlatego kliknij!

Tekst: Rafał Wąsowicz
Zdjęcie: pixabay.com
Newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z branżą OZE